5 April 2010, 10:35
Een automaat heeft geen koppeling, maar een koppelomvormer. De koppelomvormer brengt het vermogen over via een vloeistof (de ATF). Achter de koppelomvormer zit een zet planeetwielen voor de verschillende "trappen" van de automaat. De planeetwielen worden in- en afgeschakeld via een vrij ingewikkeld systeem van hydraulische leidingen en kleppen. Het schakelpunt wordt bepaald door het toerental van in- en uitgaande as, stand van het gaspedaal, etc. Bij oudere auto's werkt het hele systeem mechanisch; bij modernere auto's worden de schakelpunten bepaald door elektronica (de electronica kan geintegreerd zijn met het motormanagement of apart). De soepelheid van de overgangen wordt bepaald door het ontwerp van de hydraulische kanalen en de zogenaamde "clutch packs". Een automaat kan ontworpen zijn voor zeer soepel schakelen (koppeling "komt langzaam op", kost relatief veel benzine want vermogen gaat verloren tijdens het (ont)koppelen), of voor "sportiever gebruik" met kortere, meer voelbare overgangen (en een lager benzineverbruik).
Alles wordt dus bepaald door de aanwezigheid van ATF. Als de ATF vies is, kunnen de kanalen verstoppen, met als gevolg: slecht schakelen of helemaal niet schakelen. Als het niveau van ATF te laag is, kan het gebeuren dat de hydrauliek niet voldoende druk op kan bouwen, met als gevolg: slecht of helemaal niet schakelen, of schokkerige overgangen.
In het algemeen zijn de symptomen:
Te weinig ATF: inschakelen van R of D "duurt lang" (dus pook van P -> D, er gebeurt in eerste instantie niets, schakelt na een tijdje toch in); "slippende koppeling": bij gas geven gaat het toerental wel omhoog maar de auto accelereert niet of weinig.
Vieze ATF: auto schakelt te laat; overgangen zijn twijfelachtig; schakelt wel uit een versnelling maar niet door naar de volgende (slipt).
Versleten clutch packs: zeer harde overgangen.
Ik had zelf een auto met automaat die zeer hard van 1 naar 2 schakelde, en van 2 naar 3 nogal haperde. Dat bleek uiteindelijk te liggen aan een set verbrande clutch packs op de tweede trap. Zeer hard schakelen is meestal een indicatie van versleten onderdelen. Het vervangen van de ATF kan helpen. Flushen is beter, want dan kan je de rommel die is opgebouwd in de hydraulische kanalen "schoonspoelen". Als de opbouw van sediment niet te erg is, kan flushen erg schelen.
ATF vloeijstof gaat lang mee, maar niet oneindig. De meeste fabrikanten raden aan om eens in de 50k tot 100k km de boel te verversen. Een ander probleem kan ontstaan als de ATF koeler slecht is. De ATF wordt dan te heet en kan "verbranden". Het resultaat is dat de bak slecht schakelt. Als je de ATF peilt, moet de ATF min of meer transparant zijn, en er mag hoe dan ook geen "verbrande" stank vanaf komen.
Alles wordt dus bepaald door de aanwezigheid van ATF. Als de ATF vies is, kunnen de kanalen verstoppen, met als gevolg: slecht schakelen of helemaal niet schakelen. Als het niveau van ATF te laag is, kan het gebeuren dat de hydrauliek niet voldoende druk op kan bouwen, met als gevolg: slecht of helemaal niet schakelen, of schokkerige overgangen.
In het algemeen zijn de symptomen:
Te weinig ATF: inschakelen van R of D "duurt lang" (dus pook van P -> D, er gebeurt in eerste instantie niets, schakelt na een tijdje toch in); "slippende koppeling": bij gas geven gaat het toerental wel omhoog maar de auto accelereert niet of weinig.
Vieze ATF: auto schakelt te laat; overgangen zijn twijfelachtig; schakelt wel uit een versnelling maar niet door naar de volgende (slipt).
Versleten clutch packs: zeer harde overgangen.
Ik had zelf een auto met automaat die zeer hard van 1 naar 2 schakelde, en van 2 naar 3 nogal haperde. Dat bleek uiteindelijk te liggen aan een set verbrande clutch packs op de tweede trap. Zeer hard schakelen is meestal een indicatie van versleten onderdelen. Het vervangen van de ATF kan helpen. Flushen is beter, want dan kan je de rommel die is opgebouwd in de hydraulische kanalen "schoonspoelen". Als de opbouw van sediment niet te erg is, kan flushen erg schelen.
ATF vloeijstof gaat lang mee, maar niet oneindig. De meeste fabrikanten raden aan om eens in de 50k tot 100k km de boel te verversen. Een ander probleem kan ontstaan als de ATF koeler slecht is. De ATF wordt dan te heet en kan "verbranden". Het resultaat is dat de bak slecht schakelt. Als je de ATF peilt, moet de ATF min of meer transparant zijn, en er mag hoe dan ook geen "verbrande" stank vanaf komen.

