Berichten: 12
Topics: 8
Lid sinds: Jan 2010
Hallo,
Heb altijd in een schakel auto gereden en wil me nu eens wagen aan een automaat.
Heb een 240 uit 1984 met automaat gereden en vond dat der automaat bij opschakelen erg schokte.
De hele auto schokte en het was nou niet echt comfortable.
Is dit normaal voor een Volvo automaat (240, 1985)?
Hoe betrouwbaar zijn de volvo automaat bakken,hoeveel km kunnen ze ongeveer hebben voordat er een rivisie aan zit te komen?
groet BÃÂr
Berichten: 140
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2009
in de tijd dat mijn 244 nog in bezit was van een automaat schakelde deze soepel en hij had 2 ton gedraaid en niet gereviseerd en mijn auto is uit 1980
volvo 244 turbo 1980<br />volvo 240 polar 1992
Berichten: 417
Topics: 15
Lid sinds: Mar 2005
In principe is een automaat gewoon soepel. De oudere modellen zijn iets minder soepel. De types met de BW35 bedoel ik dan. De latere BW55, of nog later de Japanse AW.. bakken zijn gewoon goed/soepel.
Niet soepel = duur probleem
Dat schokken hoeft niet uit de bak zelf te komen. Zijn de motor en bak steunen nog wel helemaal fris? Of de ophangrubbers van de achterwielophanging?
Gegroet,
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo
Berichten: 1.298
Topics: 26
Lid sinds: Mar 2008
Elke automaat, oud en nieuw, is voor soepelheid en comfort grotendeels
afhankelijk van olie. Schone olie en voldoende ervan. Oliepeil meten is
een wetenschap opzich, en olie verversen (kost niet duurrrr) kun je best
elk jaar doen. Schokkerige stotende automaten worden weer helemaal
vrolijk van nieuwe olie.
Berichten: 644
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2007
Stinky schreef:Elke automaat, oud en nieuw, is voor soepelheid en comfort grotendeels
afhankelijk van olie. Schone olie en voldoende ervan. Oliepeil meten is
een wetenschap opzich, en olie verversen (kost niet duurrrr) kun je best
elk jaar doen. Schokkerige stotende automaten worden weer helemaal
vrolijk van nieuwe olie.
Ik dacht dat een automaat er was voor gebruiksvriendelijkheid, lijkt me meer het tegenovergestelde.
Berichten: 1.298
Topics: 26
Lid sinds: Mar 2008
1 x per jaar voor een paar euro olie verversen gebruiksonvriendelijk?
Daarvoor nooit te hoeven koppelen, schakelen, ontkoppelen?
tuurlijk Belg, tuurlijk.
Berichten: 2.476
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
sluit me helemaal bij het verhaal van pwaes aan. Loopt jou aw71 ook ong. 1500 rpm bij 50 km/u?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 185
Topics: 23
Lid sinds: Jul 2006
AW55 400.000+ lijkt mij betrouwbaar zat dus daar hoef je het niet voor te laten.
245DL 1980 USA
Berichten: 10
Topics: 4
Lid sinds: Apr 2010
Borg Warner zat vroeger bijna overal onder (FORD, SAAB); Gewoon Superbakken.
Elk jaar olie verversen heeft wel heel erge hoge 'knuffel' gehalte, maar is altijd beter dan de boel 5 jaar te verwaarlozen.
Flushen kan helpen als het kwaad niet al geschied is.
Niet meer koppelen, geen versleten koppeling meer en speulen en schakelen kan altijd nog en ben je menige handbak bij de start sneller af ..... ;D
Berichten: 287
Topics: 9
Lid sinds: Aug 2009
Vandaag mijn Volvo opgehaald, ook een automaat 20 jaar oud en 257 k op de teller, bak schakelt zonder horten of stoten. Idd kunnen de rubbere dempers vaak een probleem zijn i.p.v. de bak zelf.
www.volvorider.web-log.nl<br />Volvo 240 estate Classic LE MY 93 nr 1046/1600<br />Volvo 240 sedan Super MY 91, G3<br />Volvo 850 sedan T5 MY 94 (alter II)<br />http://twitter.com/volvorider2