3 October 2010, 12:22
Nog even een update. Gisteren was er een sleuteldag van de 300 Club waar ik aan mee heb gedaan. De TC heeft daar de compressie op de juiste manier gemeten en die blijkt gewoon perfect in orde te zijn.
Wel bleek de motor te arm te staan, te zien aan de bougies (iets wittig). Hij stond op 2,5%, maar toen men 'm correct wilde afstellen (ook CO) bleek dat de motor nauwelijks tot niet reageert op het verstellen van schroeven.
In het inlaatspruitstuk zit, naast de stationair'sproeier' (geen sproeier maar een soort naald) de afstelschroef voor stationair. Deze kan maar ÃÃn slag gedraaid worden, maar de motor laat daar niets van merken. Lostrekken van de stekker van de stationairsproeier (laat ik hem maar even zo noemen) heeft als effect dat de motor sterk daalt in toeren, maar niet afslaat.
De motor loopt nu 800 tpm stationair en redelijk rustig, maar onregelmatig. Af en toe zit er echt een "inkakmomentje" in met een pruttel/schudden tot gevolg. Echter duurt dat kort, vrijwel direct loopt de motor weer beter.
De motor is nu afgesteld op 3,5%, maar loopt niet anders dan met 2,5%. Weet iemand wat er aan de hand kan zijn? Er is ergens iets verkeerd afgesteld maar bij de 300 Club is niet de kennis aanwezig om te achterhalen wat er precies dwarszit.
Verder loopt de motor als een zonnetje, trekt als een lier en start direct. Verbruik 1:11,5 bij gemengd gebruik.
Wel bleek de motor te arm te staan, te zien aan de bougies (iets wittig). Hij stond op 2,5%, maar toen men 'm correct wilde afstellen (ook CO) bleek dat de motor nauwelijks tot niet reageert op het verstellen van schroeven.
In het inlaatspruitstuk zit, naast de stationair'sproeier' (geen sproeier maar een soort naald) de afstelschroef voor stationair. Deze kan maar ÃÃn slag gedraaid worden, maar de motor laat daar niets van merken. Lostrekken van de stekker van de stationairsproeier (laat ik hem maar even zo noemen) heeft als effect dat de motor sterk daalt in toeren, maar niet afslaat.
De motor loopt nu 800 tpm stationair en redelijk rustig, maar onregelmatig. Af en toe zit er echt een "inkakmomentje" in met een pruttel/schudden tot gevolg. Echter duurt dat kort, vrijwel direct loopt de motor weer beter.
De motor is nu afgesteld op 3,5%, maar loopt niet anders dan met 2,5%. Weet iemand wat er aan de hand kan zijn? Er is ergens iets verkeerd afgesteld maar bij de 300 Club is niet de kennis aanwezig om te achterhalen wat er precies dwarszit.
Verder loopt de motor als een zonnetje, trekt als een lier en start direct. Verbruik 1:11,5 bij gemengd gebruik.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL