11 August 2010, 22:13
VOOR je compressie laat meten moet je het volgende ook nauwkeurig laten checken:
staat de nokkenas nog wel op tijd getimed??? ALs deze een of 2 tanden versprongen is gaan de kleppen te laat of te vroeg open en wordt er te weinig lucht aangezogen. Lucht die je niet kan aanzuigen kan je ook niet comprimeren! Dat kan de lage compressiemeting verklaren.
Een goeie compressie meting moet gedaan worden met de gasklep vol open!
reden: met de gasklep bijna dicht zal de motor ook niet veel lucht aanzuigen. Ook dan zal de meting te laag uitvallen.
Tip: knijp de benzine leiding af, draai met lopende motor de carburateur even leeg voor je gaat testen.
Trek dan ook even de 12V+ van de bobine af terwijl je start/test
Een blok dat 1:15000km olieverbruik heeft hoort een perfecte compressie te hebben.
als alles toch goed blijkt te zijn afgesteld dan kan het zijn dat door het lange stil staan de klepzetels gepit zijn geraakt door roest. Oplossing: kop eraf en kleppen netjes inslijpen. Kop weer opnieuw monteren, opnieuw kleppen stellen, dan weet je zeker dat er niks lekt langs de kleppen.
staat de nokkenas nog wel op tijd getimed??? ALs deze een of 2 tanden versprongen is gaan de kleppen te laat of te vroeg open en wordt er te weinig lucht aangezogen. Lucht die je niet kan aanzuigen kan je ook niet comprimeren! Dat kan de lage compressiemeting verklaren.
Een goeie compressie meting moet gedaan worden met de gasklep vol open!
reden: met de gasklep bijna dicht zal de motor ook niet veel lucht aanzuigen. Ook dan zal de meting te laag uitvallen.
Tip: knijp de benzine leiding af, draai met lopende motor de carburateur even leeg voor je gaat testen.
Trek dan ook even de 12V+ van de bobine af terwijl je start/test
Een blok dat 1:15000km olieverbruik heeft hoort een perfecte compressie te hebben.
als alles toch goed blijkt te zijn afgesteld dan kan het zijn dat door het lange stil staan de klepzetels gepit zijn geraakt door roest. Oplossing: kop eraf en kleppen netjes inslijpen. Kop weer opnieuw monteren, opnieuw kleppen stellen, dan weet je zeker dat er niks lekt langs de kleppen.