11 August 2010, 21:54
Een update. De kleppen zijn inmiddels gesteld. Cilinder 1 had een veel te krappe klepspeling, de rest viel mee (maar moest wel gesteld worden).
Het gekke is dat cilinder 1 wÃl de hoogste compressie heeft.
Afijn, de motor loopt al beter. Bij koude start "schiet" hij naar 2750 tpm (i.p.v. voorheen pruttelend langzaam richting 3000 tpm) en ik kan de choke gelijk een stuk terugdrukken zodat 'ie redelijk stabiel loopt op 1500 tpm. Als 'ie warm is, loopt 'ie de ene keer 900 tpm stationair en de andere keer 500 tpm (bijvoorbeeld vandaag in Nijmegen; bij het ene verkeerslicht 900 tpm en het volgende 500 tpm). Het blok schudt al een stuk minder, maar nog steeds duidelijk merkbaar. Niet alleen stationair, maar tot zo'n 1500 tpm.
Daarnaast bokt hij tijdens optrekken, constante snelheid en afremmen op de motor. Dat "afremmen" verschilt ook per keer; nu eens remt hij normaal af op de motor, dan weer remt hij nauwelijks af op de motor (uiteraard onder gelijke condities).
Het oliepeil in de carburateur is okÃ. Het CO zit rond 2%. Tenminste voor het stellen van de kleppen. Moet dat nu weer opnieuw afgesteld worden?
Hopelijk kunnen jullie verder helpen. De koude start gaat best snel; binnen 1 seconde loopt 'ie al.
Het gekke is dat cilinder 1 wÃl de hoogste compressie heeft.
Afijn, de motor loopt al beter. Bij koude start "schiet" hij naar 2750 tpm (i.p.v. voorheen pruttelend langzaam richting 3000 tpm) en ik kan de choke gelijk een stuk terugdrukken zodat 'ie redelijk stabiel loopt op 1500 tpm. Als 'ie warm is, loopt 'ie de ene keer 900 tpm stationair en de andere keer 500 tpm (bijvoorbeeld vandaag in Nijmegen; bij het ene verkeerslicht 900 tpm en het volgende 500 tpm). Het blok schudt al een stuk minder, maar nog steeds duidelijk merkbaar. Niet alleen stationair, maar tot zo'n 1500 tpm.
Daarnaast bokt hij tijdens optrekken, constante snelheid en afremmen op de motor. Dat "afremmen" verschilt ook per keer; nu eens remt hij normaal af op de motor, dan weer remt hij nauwelijks af op de motor (uiteraard onder gelijke condities).
Het oliepeil in de carburateur is okÃ. Het CO zit rond 2%. Tenminste voor het stellen van de kleppen. Moet dat nu weer opnieuw afgesteld worden?
Hopelijk kunnen jullie verder helpen. De koude start gaat best snel; binnen 1 seconde loopt 'ie al.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL