9 August 2010, 08:25
Tijdje terug had iemand veel gedoe met de ontsteking en dat bleek een te lage boordspanning (slechte koolborstels) te zijn: http://volvolvo.nl/forum/topic,6887.0/
Misschien is jouw spanningsregelaar moe en is de spanning iets te hoog? Dan zou je accu ook veel sneller droog staan en/of kapot gaan trouwens.
Nog iets over bobines: deze hebben een lage weerstand in het 12V gedeelte, verschillend voor een aantal modellen en ontstekingen. Vlgs Haynes is vanaf 1979 in de bobine 1.8-2.0 ohm, en in de voorschakelweerstand 1.3 ohm weerstand.
In een bobine van een later systeem zit maar 0.6-1.0 ohm weerstand, die zou dus bij dezelfde contacthoek meer stroom door het systeem laten. En die stroom gaat ergens iets opwarmen.
Maar liefst drie keer zoveel, volgens de BMW club: http://www.bmwboxerclub.nl/html/techniek.../index.htm
Misschien is jouw spanningsregelaar moe en is de spanning iets te hoog? Dan zou je accu ook veel sneller droog staan en/of kapot gaan trouwens.
Nog iets over bobines: deze hebben een lage weerstand in het 12V gedeelte, verschillend voor een aantal modellen en ontstekingen. Vlgs Haynes is vanaf 1979 in de bobine 1.8-2.0 ohm, en in de voorschakelweerstand 1.3 ohm weerstand.
In een bobine van een later systeem zit maar 0.6-1.0 ohm weerstand, die zou dus bij dezelfde contacthoek meer stroom door het systeem laten. En die stroom gaat ergens iets opwarmen.
Maar liefst drie keer zoveel, volgens de BMW club: http://www.bmwboxerclub.nl/html/techniek.../index.htm
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969