6 August 2010, 00:16
Als volgende heb ik de luchtmassameter geplaatst. Hieraan zit het onderste deel van een b21e motor.
Ik kon de orgenele grote bak met luchtfilter niet kwijt en snapte niet hoe Edwin dit had gedaan.
Tot ik nog eens een foto goed bekeek en het haynes manual van de 200 serie nog eens goed bekeek,kwam ik erachter dat Edwin het onderste gedeelte van de luchtmassa meter van de b21e had gebruikt zodat het luchtfilter op een andere plaats kon komen.
Van een rvs plaat heb ik wat beugeltjes gemaakt en zo het geheel geplaatst op de plek van de accu.
Kleine rubber dempertjes zullen straks zorgen voor wat bescherming van de luchtmassameter.
Ik heb bij de sloop een aantal rubberen slangen gehaald van volvo met de juiste diameter.
Een beetje aanpassen en dan is dat ook klaar, maar eerst wacht ik nog even tot ik een luchtfilter heb, dan weet ik helemaal hoe het komt.
![[Afbeelding: IMG_0029.jpg]](http://i862.photobucket.com/albums/ab187/riemerfs1/IMG_0029.jpg)
Samen met mijn vader zijn we een spruitstuk gaan maken. Een spruitstuk als Edwin zag ik eerst niet zitten.
Het is gemakkelijk te maken maar het leek mij niet goed voor de prestaties.
In het boek van A. Graham Bell, Performance tuning in theorie and practice en internet las ik dat het toch een goede oplossing was als er wat globale regles werden gevolgd. De kleine pijpjes kunnen in lengte variëren, lange pijpjes is veel power bovenin, korte pijpjes veel power onderin.
De grote koker is voor weggebruik het beste tussen de 40 en 60 procent van de motorinhoud.
Dus toen maar gaan meten en tekenen in de computer. Het spruitstuk is gemaakt van allerlei overgebleven rvs van mijn vader zijn werk. Ik heb tussendoor ook wat foto's gemaakt maar die staan op de camera van mijn ouders, en die zijn op vakantie.
Het zal nog gebeitst worden en gepoetst, maar ik laat tijdens het bouwen eerst zo, dan hoef ik niet 2x.
Het maken van het spruitstuk was veel werk, om de maten te bepalen, kijken of het gaat passen met alle onderdelen, om de onderdelen te maken, het inelkaar lassen met de goede hoeken en als laatste het geheel goed aan te laten sluiten op de kop.
Hieronder is het resultaat:
![[Afbeelding: spruitstuksolidwoks.jpg]](http://i862.photobucket.com/albums/ab187/riemerfs1/spruitstuksolidwoks.jpg)
![[Afbeelding: IMG_0028.jpg]](http://i862.photobucket.com/albums/ab187/riemerfs1/IMG_0028.jpg)
Ik kon de orgenele grote bak met luchtfilter niet kwijt en snapte niet hoe Edwin dit had gedaan.
Tot ik nog eens een foto goed bekeek en het haynes manual van de 200 serie nog eens goed bekeek,kwam ik erachter dat Edwin het onderste gedeelte van de luchtmassa meter van de b21e had gebruikt zodat het luchtfilter op een andere plaats kon komen.
Van een rvs plaat heb ik wat beugeltjes gemaakt en zo het geheel geplaatst op de plek van de accu.
Kleine rubber dempertjes zullen straks zorgen voor wat bescherming van de luchtmassameter.
Ik heb bij de sloop een aantal rubberen slangen gehaald van volvo met de juiste diameter.
Een beetje aanpassen en dan is dat ook klaar, maar eerst wacht ik nog even tot ik een luchtfilter heb, dan weet ik helemaal hoe het komt.
![[Afbeelding: IMG_0029.jpg]](http://i862.photobucket.com/albums/ab187/riemerfs1/IMG_0029.jpg)
Samen met mijn vader zijn we een spruitstuk gaan maken. Een spruitstuk als Edwin zag ik eerst niet zitten.
Het is gemakkelijk te maken maar het leek mij niet goed voor de prestaties.
In het boek van A. Graham Bell, Performance tuning in theorie and practice en internet las ik dat het toch een goede oplossing was als er wat globale regles werden gevolgd. De kleine pijpjes kunnen in lengte variëren, lange pijpjes is veel power bovenin, korte pijpjes veel power onderin.
De grote koker is voor weggebruik het beste tussen de 40 en 60 procent van de motorinhoud.
Dus toen maar gaan meten en tekenen in de computer. Het spruitstuk is gemaakt van allerlei overgebleven rvs van mijn vader zijn werk. Ik heb tussendoor ook wat foto's gemaakt maar die staan op de camera van mijn ouders, en die zijn op vakantie.
Het zal nog gebeitst worden en gepoetst, maar ik laat tijdens het bouwen eerst zo, dan hoef ik niet 2x.
Het maken van het spruitstuk was veel werk, om de maten te bepalen, kijken of het gaat passen met alle onderdelen, om de onderdelen te maken, het inelkaar lassen met de goede hoeken en als laatste het geheel goed aan te laten sluiten op de kop.
Hieronder is het resultaat:
![[Afbeelding: spruitstuksolidwoks.jpg]](http://i862.photobucket.com/albums/ab187/riemerfs1/spruitstuksolidwoks.jpg)
![[Afbeelding: IMG_0028.jpg]](http://i862.photobucket.com/albums/ab187/riemerfs1/IMG_0028.jpg)
![[Afbeelding: IMG_0027.jpg]](http://i862.photobucket.com/albums/ab187/riemerfs1/IMG_0027.jpg)