9 July 2010, 07:44
Ik kan me zo voorstellen dat er twee oorzaken kunnen zijn. Stel, de motor is goed warm en het is lekker warm weer. Eventuele benzine die in de slangen en dergelijke achterblijft na het afzetten van de motor kan dan lekker verdampen. Als je dan start, kan het gebeuren dat er ofwel veel te veel benzinedamp in het spruitstuk, inlaatkanaal en dergelijke zit, dus de motor verzuipt, of er is juist een gebrek aan benzine vanwege de verdamping en dan moet de benzinepomp extra hard zijn best doen om op tijd nieuwe benzine aan te voeren uit de tank.
Met een injectie-auto zal het waarschijnlijk probleem 2 zijn, bij een carburateur probleem 1. Probleem 1 kan je makkelijk oplossen door iets gas te geven bij het starten en bij het aanslaan nog even wat gas bijgeven. Het te rijke mengsel is dan verbruikt en met de nieuwe, koelere lucht in het inlaatkanaal zal de motor prima lopen (motorfietsen met carburateurs hebben dit probleem allemaal, in sommige gevallen moet je bijna volgas geven bij de warme start).
Mijn eigen auto heeft injectie en vraagt bij warme start enig moed, beleid en trouw: iets gasgeven, sleutel omdraaien, de motor slaat meteen goed aan, maar als je het gas meteen weer loslaat slaat hij af. Als ik rustig gas loslaat tot de motor stationair loopt is er voor de rest niets aan de hand.
Met een injectie-auto zal het waarschijnlijk probleem 2 zijn, bij een carburateur probleem 1. Probleem 1 kan je makkelijk oplossen door iets gas te geven bij het starten en bij het aanslaan nog even wat gas bijgeven. Het te rijke mengsel is dan verbruikt en met de nieuwe, koelere lucht in het inlaatkanaal zal de motor prima lopen (motorfietsen met carburateurs hebben dit probleem allemaal, in sommige gevallen moet je bijna volgas geven bij de warme start).
Mijn eigen auto heeft injectie en vraagt bij warme start enig moed, beleid en trouw: iets gasgeven, sleutel omdraaien, de motor slaat meteen goed aan, maar als je het gas meteen weer loslaat slaat hij af. Als ik rustig gas loslaat tot de motor stationair loopt is er voor de rest niets aan de hand.