6 June 2010, 22:58
Die van C heb ik bij de dealer gehaald á 20 euro stuk (de jouwe zijn misschien een ouder type, ws. niet want die gaan bijna niet stuk). Deze kan je zelf testen door de reactiestangen beet te pakken en te kijken hoever je ze rond kan draaien. Dan kan je ook wel het geluid reproduceren, meest raakt de voorkant van de stang de bodem (en dat klinkt lekker door in een 245). Op zich is dat geen zijwaartse verplaatsing, maar een voorwaartse, dus geen afkeur (APK eisen zijn hartstikke leuk om over de discussieren met keurmeesters).
De rubbers vd achteras (E dus) kan je zelf ook wel zien zitten, als je toch onder de auto ligt. Het gewicht vd achterkant drukt erop dus ze mogen best wel een beetje plat zijn, aan de randen wat loslaten e.d. zolang de flarden gemalen rubber er maar niet uithangen.
APK keurders zijn vaak aan de voorzichtige kant met ouwe auto's. Het is soms de moeite om een ander te zoeken, die wat meer oldtimers gewend zijn.
Stukje van 2.5.4 uit de APK eisen (2006):
De draaipunten in de wielophanging anders dan bedoeld in de artikelen 2.5.2 en 2.5.3, met uitzondering van kogelgewrichten, mogen:
a. in de richting van de belasting door slijtageverschijnselen niet meer speling hebben dan 1,0 mm, waarbij de elasticiteit van het rubber buiten beschouwing wordt gelaten;
b. ten gevolge van de zijdelingse verplaatsing geen contactplekken vertonen.
© RDW (opgemaakt door I. Pantic)
De rubbers vd achteras (E dus) kan je zelf ook wel zien zitten, als je toch onder de auto ligt. Het gewicht vd achterkant drukt erop dus ze mogen best wel een beetje plat zijn, aan de randen wat loslaten e.d. zolang de flarden gemalen rubber er maar niet uithangen.
APK keurders zijn vaak aan de voorzichtige kant met ouwe auto's. Het is soms de moeite om een ander te zoeken, die wat meer oldtimers gewend zijn.
Stukje van 2.5.4 uit de APK eisen (2006):
De draaipunten in de wielophanging anders dan bedoeld in de artikelen 2.5.2 en 2.5.3, met uitzondering van kogelgewrichten, mogen:
a. in de richting van de belasting door slijtageverschijnselen niet meer speling hebben dan 1,0 mm, waarbij de elasticiteit van het rubber buiten beschouwing wordt gelaten;
b. ten gevolge van de zijdelingse verplaatsing geen contactplekken vertonen.
© RDW (opgemaakt door I. Pantic)
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

