28 May 2010, 16:40
Er is wat "nieuws" bij gekomen.
Met deze temperaturen start de auto vrijwel direct, fijn zo. Zodra de temperatuur tegen het vriespunt aanloopt, is het weer lang starten met pruttelen en kuchen.
Nu het stationair toerental iets is opgeschroefd (800 tpm) schudt hij wat minder, maar nog altijd onacceptabel veel. Inmiddels heb ik de pakking tussen voorpijp en uitlaatspruitstuk ook vervangen, scheelt een hoop lawaai en vermogen.
Echter, als ik de auto start met choke vol uit, schiet deze direct richting 2250 tpm (veel hoger dan bij lage temperaturen). Binnen 10 seconden gaat hij dna over de 3000 tpm heen, dus uiteraard druk ik de choke weer half in direct na het starten. Als hij dan een paar seconden loopt, begint 'ie ineens stotend te lopen..? De hele auto "schudt" dan mee op het ritme (laat ik het zo maar even noemen). Het is geen slordige loop, echt een stotende loop.
Weet iemand waar ik dit nu weer in moet zoeken? Verder rijdt de wagen steeds beter (hij is nu weer in gebruik, hij heeft overwinterd in de stalling), ik denk dat ik binnenkort de compressie weer eens laat meten. Ditmaal door een Volvo klassiekerspecialist (Slubo te Doetinchem), dan kan die ook eens kijken of de kleppen eigenlijk wel gesteld zijn (de "garage om de hoek" zegt van wel, maar misschien dan toch niet..?).
De kilometerstand bedraagt inmiddels 115.500.
Alvast bedankt voor de tips.
Met deze temperaturen start de auto vrijwel direct, fijn zo. Zodra de temperatuur tegen het vriespunt aanloopt, is het weer lang starten met pruttelen en kuchen.
Nu het stationair toerental iets is opgeschroefd (800 tpm) schudt hij wat minder, maar nog altijd onacceptabel veel. Inmiddels heb ik de pakking tussen voorpijp en uitlaatspruitstuk ook vervangen, scheelt een hoop lawaai en vermogen.
Echter, als ik de auto start met choke vol uit, schiet deze direct richting 2250 tpm (veel hoger dan bij lage temperaturen). Binnen 10 seconden gaat hij dna over de 3000 tpm heen, dus uiteraard druk ik de choke weer half in direct na het starten. Als hij dan een paar seconden loopt, begint 'ie ineens stotend te lopen..? De hele auto "schudt" dan mee op het ritme (laat ik het zo maar even noemen). Het is geen slordige loop, echt een stotende loop.
Weet iemand waar ik dit nu weer in moet zoeken? Verder rijdt de wagen steeds beter (hij is nu weer in gebruik, hij heeft overwinterd in de stalling), ik denk dat ik binnenkort de compressie weer eens laat meten. Ditmaal door een Volvo klassiekerspecialist (Slubo te Doetinchem), dan kan die ook eens kijken of de kleppen eigenlijk wel gesteld zijn (de "garage om de hoek" zegt van wel, maar misschien dan toch niet..?).
De kilometerstand bedraagt inmiddels 115.500.
Alvast bedankt voor de tips.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL