25 April 2010, 11:38
De luchtinlaat is geheel vrij en het filter is net nieuw.
Is het normaal dat je de stelschroef voor het stationair toerental drie volle slagen moet opendraaien om het toerental 300 tpm hoger te krijgen?
Daarnaast vraag ik me af of de choke wel helemaal goed is; gisteren liet ik hem even warmdraaien (normaal rijd ik altijd direct weg, daarom valt het nu pas op) en naarmate de motor warmer werd, werd het toerental ook steeds hoger. Hij begon op 1500 en eindigde op 3000 tpm. Toen heb ik 'm maar een stukje teruggedrukt, wat een geraas.
Omdat de olie na 7500 km nog steeds goed helder is en ook de koelvloeistof eruit ziet "als nieuw" (ook nog altijd op maximumpeil) vraag ik me af of dat een graadmeter is voor de mate van vervuiling van het blok. Hij rookt ook totaal niet.
Is het normaal dat je de stelschroef voor het stationair toerental drie volle slagen moet opendraaien om het toerental 300 tpm hoger te krijgen?
Daarnaast vraag ik me af of de choke wel helemaal goed is; gisteren liet ik hem even warmdraaien (normaal rijd ik altijd direct weg, daarom valt het nu pas op) en naarmate de motor warmer werd, werd het toerental ook steeds hoger. Hij begon op 1500 en eindigde op 3000 tpm. Toen heb ik 'm maar een stukje teruggedrukt, wat een geraas.
Omdat de olie na 7500 km nog steeds goed helder is en ook de koelvloeistof eruit ziet "als nieuw" (ook nog altijd op maximumpeil) vraag ik me af of dat een graadmeter is voor de mate van vervuiling van het blok. Hij rookt ook totaal niet.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL