4 December 2009, 19:21
markfranken schreef:Kijk, das info waar ik wat aan heb.
Ik ben nu eenmaal van de weg van de minste weerstand. Kan de kop van een 8v 1 op 1 vervangen worden door een kop van een 16v?
ja wij hebben 2 jaar terug een B234 gekocht om in de 760 te zetten en zelfs daarbij ontbraken genoeg onderdelen (hadden alleen blok+steunen) om het ook best al lastig te maken in een 7 serie, moesten flink wat delen bij gezocht worden, toen alles eens goed bekeken.
op zich past de kop, maar je hebt wel een penta spanner nodig, of een aftermarket spanner voor de d-riem. dan moet je nog kijken naar de zuigers, het beste (/noodzakelijk) is om de valve-reliefs in de zuigers te (laten) frezen. verder dan de een boel kleine dingen, zoals het spruitstuk dat in een 240 alleen past met een dunne rembekrachtiger (en zelfs dan nog niet van harte).
Het hangt er vanaf wat je wil bereiken. Een 8v motor krijg je ook best op het nivo van een standaard 16V motor. juiste nokkenas, wat meer compressie, mooie uitlaat, ecu remap, dan kom je een heel eind richting een stuk snellere 240!
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni