26 April 2009, 21:58
Het beurtelings verwijderen van een bougiedop is een veel gebruikte methode om een slecht drijfstanglager op te sporen.Als het geluid minder wordt bij het verwijderen van 1 vd bougiedoppen heb je de problematische cilinder te pakken.
Je kan ook beurtelings even het stekkertje van de injectors af trekken. Heeft hetzelfde effect.
Als er in de problematische cilinder geen verbranding is door ontbreken van vonk of brandstof komt er vrijwel geen kracht op de drijfstanglagers en treed het geluid niet op.
Ook een te ruim staande uitlaatklep tikt harder omdat er na de arbeidsslag nog restdruk in de cilinder aanwezig is. Hij moet de klep dan open duwen tegen de druk in wat een luidere tik oplevert dan wanneer hij alleen maar tegen de veerdruk in hoeft.
Deze tikkende klep is inderdaad op te sporen door bij een stationair draaiende motor een dun voelermaatje tussen de klepstoter te duwen. Als het geluid dan weg is heb je de foute klep te pakken.
Volgens mij weet jouw monteur wel wat hij aan het doen is. Iemand met pre-computertijdperk ervaring.
Hier nog een filmpje van het drukverloop in de cilinder. Deze drukopbouw is er dus niet als er geen vonk of brandstof is.
http://www.rijnijssel.nl/mvt/bestanden/Ottomotor.swf
Je kan ook beurtelings even het stekkertje van de injectors af trekken. Heeft hetzelfde effect.
Als er in de problematische cilinder geen verbranding is door ontbreken van vonk of brandstof komt er vrijwel geen kracht op de drijfstanglagers en treed het geluid niet op.
Ook een te ruim staande uitlaatklep tikt harder omdat er na de arbeidsslag nog restdruk in de cilinder aanwezig is. Hij moet de klep dan open duwen tegen de druk in wat een luidere tik oplevert dan wanneer hij alleen maar tegen de veerdruk in hoeft.
Deze tikkende klep is inderdaad op te sporen door bij een stationair draaiende motor een dun voelermaatje tussen de klepstoter te duwen. Als het geluid dan weg is heb je de foute klep te pakken.
Volgens mij weet jouw monteur wel wat hij aan het doen is. Iemand met pre-computertijdperk ervaring.
Hier nog een filmpje van het drukverloop in de cilinder. Deze drukopbouw is er dus niet als er geen vonk of brandstof is.
http://www.rijnijssel.nl/mvt/bestanden/Ottomotor.swf
Volvo 240 GL estate B230f '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67