15 February 2009, 13:38
Als de motor ok is, dan zou je 'm ook gewoon kunnen laten zitten? Voldoende vaak olieverversen, rustig warmrijden en best mogelijk dat je er nog een hele tijd plezier van hebt.
Gooi er lpg in en mocht de motor dan toch een keer de geest geven, dan is het niet bijzonder veel werk om er bijv. een B23A in te hangen (bij een oudere motor zit echt heel weinig electronica, dus de ombouw is niet moeilijk). Neem een A-versie, want die heeft een carb. en loopt beter/makkelijker op LPG dan de E (mechanische injectie). Uiteraard kan je ook een latere versie erin zetten (B230F bijv), maar dan zit je wel met motormanagement etc.
De M46 (4-bak+OD) is gewoon bruikbaar trouwens bij ombouw, ik denk dat alleen het kopp.huis anders is.
Verbruik: hij zal vast iets meer gebruiken dan een 4-cylinder, maar met lpg erin maakt dat niet echt heel veel uit.
Stel 25000km per jaar
265: 1 op 5 = 5000 liter = 2500 euro
245: 1 op 7 = 3500 liter = 1800 euro
Gooi er lpg in en mocht de motor dan toch een keer de geest geven, dan is het niet bijzonder veel werk om er bijv. een B23A in te hangen (bij een oudere motor zit echt heel weinig electronica, dus de ombouw is niet moeilijk). Neem een A-versie, want die heeft een carb. en loopt beter/makkelijker op LPG dan de E (mechanische injectie). Uiteraard kan je ook een latere versie erin zetten (B230F bijv), maar dan zit je wel met motormanagement etc.
De M46 (4-bak+OD) is gewoon bruikbaar trouwens bij ombouw, ik denk dat alleen het kopp.huis anders is.
Verbruik: hij zal vast iets meer gebruiken dan een 4-cylinder, maar met lpg erin maakt dat niet echt heel veel uit.
Stel 25000km per jaar
265: 1 op 5 = 5000 liter = 2500 euro
245: 1 op 7 = 3500 liter = 1800 euro
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...

