6 July 2008, 18:36
Als de lucht er direct uit gaat, wordt er ook geen druk opgebouwd.
Hierdoor zal het water te snel koken en ook via de dop ontsnappen.
Iemand een adresje voor zo'n (zwarte) dop of moet ik hiervoor langs de volvo dealer?
Bozzma wist het mooi uit te leggen:
Cooling basics:
In rust is de druk neutraal (bij 20 graden). De temperatuur gaat echter de lucht in en kan behoorlijk oplopen. een vloeistof zet behoorlijk uit als het warm wordt en de lucht in het expansivaatje zal het volumeverschil opnemen. De hoeveelheid lucht in het vaatje blijft gelijk maar het volume neemt af. Daardoor zal de druk toenemen. Het is dus normaal dat het koelsysteem onder druk staat.
Dat heeft een extra (potentieel ook zeer gevaarlijk) voordeel.
Als we de bergen intrekken en we gaan koffie maken zien we dat het water soms al zal koken bij 60 graden celcius. Dat komt door de afgenomen luchtdruk. In ons koelsysteen hebben we een hogere druk en zal de koelvloeistof pas koken boven de 120 graden. De koelvloeistof heeft op deze manier wat meer speelruimte gekregen.
Waarom potentieel gevaarlijk ?
Als we het koelsysteem verwarmen tot 120 graden is er dus nog weinig aan de hand. Wellicht ontsnapt er wel wat stoom aan het koelsysteem en dat doet mensen meestal besluiten de dop van het koelsysteem los te halen. Daardoor daalt het kookpunt van de koelvloeistof ! Er zullen nu op diverse plekken in het koelsysteem faseveranderingen optreden wat net zoveel betekend als dat water overgaat in stoom. De koelvloeistof wordt nu onder grote kracht de uitgang uitgeperst: langs de zojuist losgedraaide dop. Hierdoor gebeuren steeds weer ongelukken. Is de motor bloedheet, doe dan niets en laat ze rustig afkoelen.
De radiatordop (of die van het reservoir) is voorzien van een ventiel. Boven een bepaalde druk zal zij water door gaan laten.
Hierdoor zal het water te snel koken en ook via de dop ontsnappen.
Iemand een adresje voor zo'n (zwarte) dop of moet ik hiervoor langs de volvo dealer?
Bozzma wist het mooi uit te leggen:
Cooling basics:
In rust is de druk neutraal (bij 20 graden). De temperatuur gaat echter de lucht in en kan behoorlijk oplopen. een vloeistof zet behoorlijk uit als het warm wordt en de lucht in het expansivaatje zal het volumeverschil opnemen. De hoeveelheid lucht in het vaatje blijft gelijk maar het volume neemt af. Daardoor zal de druk toenemen. Het is dus normaal dat het koelsysteem onder druk staat.
Dat heeft een extra (potentieel ook zeer gevaarlijk) voordeel.
Als we de bergen intrekken en we gaan koffie maken zien we dat het water soms al zal koken bij 60 graden celcius. Dat komt door de afgenomen luchtdruk. In ons koelsysteen hebben we een hogere druk en zal de koelvloeistof pas koken boven de 120 graden. De koelvloeistof heeft op deze manier wat meer speelruimte gekregen.
Waarom potentieel gevaarlijk ?
Als we het koelsysteem verwarmen tot 120 graden is er dus nog weinig aan de hand. Wellicht ontsnapt er wel wat stoom aan het koelsysteem en dat doet mensen meestal besluiten de dop van het koelsysteem los te halen. Daardoor daalt het kookpunt van de koelvloeistof ! Er zullen nu op diverse plekken in het koelsysteem faseveranderingen optreden wat net zoveel betekend als dat water overgaat in stoom. De koelvloeistof wordt nu onder grote kracht de uitgang uitgeperst: langs de zojuist losgedraaide dop. Hierdoor gebeuren steeds weer ongelukken. Is de motor bloedheet, doe dan niets en laat ze rustig afkoelen.
De radiatordop (of die van het reservoir) is voorzien van een ventiel. Boven een bepaalde druk zal zij water door gaan laten.