30 June 2008, 12:31
Afgelopen 2 weken naar oostenrijk geweest met de volvo. Op de heenreis kregen we last van waterverlies uit het expansievaatje, bij een iets verhoogde temperatuur.
Met regelmatig bijvullen en constante temp controle de eindbestemming gehaald. Ondanks bijvullen kwam er geen druk op de bovenste radiatorslang en werd de kachel niet warm.
In oostenrijk de termostaat getest in een pannetje kokend water, maar deze opende niet. Vervolgens de termostaat eruit gehaald en met bijvullen terug naar NL. gereden. In eerste instantie was tijdens de terugreis 1 liter water op 100km nodig, maar uiteindelijk lijkt er geen extra water meer nodig te zijn.
Ik heb niet de indruk dat er druk opgebouwd wordt; ik kan bij warme motor het dopje van het expansievaatje losdraaien, zonder spuiters. -terwijl er nog wel water in het vaatje staat-
Ik zie bij de radiator een klein kalkspoortje evenals bij een van de T-stukjes bij de kachel/verdamper. Tijdens draaien zie ik geen belletjes in het expansievaatje.
Ik wil de radiator vervangen alsmede het stukje slang + klem bij het T-stukje en natuurlijk en nieuwe termostaat plaatsen.
(De lamellen uit de radiator waren ook al deels verdwenen)
Nu heb ik de volgende vragen:
Hoe kan ik beoordelen of de waterpomp nog ok is? Gewoon aan de poelie wiebelen en controleren op lekkage en evt. zonder V-snaar controleren of Ãe netjes draait?
Als ik de waterpomp moet vervangen, waar dien ik dan op te letten bij bestellen?
Stel dat ik,tijdelijk, een extra T-stukje in de radiatoroverloop-vaatje plaats waarop een (fiets) pomp met manometer is aangesloten.
Tot welke druk mag ik dan pompen en wanneer dient het dopje van het expansievaatje te openen?
Met regelmatig bijvullen en constante temp controle de eindbestemming gehaald. Ondanks bijvullen kwam er geen druk op de bovenste radiatorslang en werd de kachel niet warm.
In oostenrijk de termostaat getest in een pannetje kokend water, maar deze opende niet. Vervolgens de termostaat eruit gehaald en met bijvullen terug naar NL. gereden. In eerste instantie was tijdens de terugreis 1 liter water op 100km nodig, maar uiteindelijk lijkt er geen extra water meer nodig te zijn.
Ik heb niet de indruk dat er druk opgebouwd wordt; ik kan bij warme motor het dopje van het expansievaatje losdraaien, zonder spuiters. -terwijl er nog wel water in het vaatje staat-
Ik zie bij de radiator een klein kalkspoortje evenals bij een van de T-stukjes bij de kachel/verdamper. Tijdens draaien zie ik geen belletjes in het expansievaatje.
Ik wil de radiator vervangen alsmede het stukje slang + klem bij het T-stukje en natuurlijk en nieuwe termostaat plaatsen.
(De lamellen uit de radiator waren ook al deels verdwenen)
Nu heb ik de volgende vragen:
Hoe kan ik beoordelen of de waterpomp nog ok is? Gewoon aan de poelie wiebelen en controleren op lekkage en evt. zonder V-snaar controleren of Ãe netjes draait?
Als ik de waterpomp moet vervangen, waar dien ik dan op te letten bij bestellen?
Stel dat ik,tijdelijk, een extra T-stukje in de radiatoroverloop-vaatje plaats waarop een (fiets) pomp met manometer is aangesloten.
Tot welke druk mag ik dan pompen en wanneer dient het dopje van het expansievaatje te openen?