28 May 2008, 10:53
RON 97 of beter. Een liter super kost meer maar gaat ook langer mee. Om mee te pruttelen is 95 nog best, maar als je straks een uurtje gaat wakeboarden @ 5000 rpm kan je er beter 98 indoen. Beetje loodvervanger kan je er nu al indoen, verhoogt ook het octaan.
Pingelen door te laag octaan is een probleem, ook in de B18.
LPG is prima qua octaan (108 of zo), maar slecht voor de cilinderkop. Vooral bij 5000 rpm en een 'ongeharde' kop is het een goed idee wat aan klepsmering te doen met Flashlube (niet dat ik dat doe maar anderen schijnen er blij mee te zijn).
Zo niet, vaak kleppen stellen tot de kop gaar is (kan nog een hele tijd meegaan) en laten voorzien van geharde zetels.
Pingelen door te laag octaan is een probleem, ook in de B18.
LPG is prima qua octaan (108 of zo), maar slecht voor de cilinderkop. Vooral bij 5000 rpm en een 'ongeharde' kop is het een goed idee wat aan klepsmering te doen met Flashlube (niet dat ik dat doe maar anderen schijnen er blij mee te zijn).
Zo niet, vaak kleppen stellen tot de kop gaar is (kan nog een hele tijd meegaan) en laten voorzien van geharde zetels.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969