2 January 2008, 19:13
Even voor de duidelijkheid;
De oliepomp is van het type tandrad, deze zullen ALTIJD door blijven pompen als deze aangedreven worden.
Vandaar ook een overdrukventiel in het oliecircuit, als dat er niet zou zijn, dan worden de lagers in koude toestand er bijna uit gedrukt vanwege deze karakter eigenschap van dit soort pompen, deze blijven maar druk opbouwen.
Hoe kouder de motor en dus ook de olie(=dikker), hoe Sneller de oliepomp de druk opbouwt.
Echter wat wel waar is: het duurt langer voordat Alles in het blok onder druk staat, omdat de olie trager stroomt in de kanalen, maar wel veel weerstand heeft, dit is ook druk.
Hoe dunner de olie hoe meer "slip"in de pomp ontstaat die daardoor minder druk gaat leveren.
Alle vloeistoffen willen namelijk weg van de druk, dus als er een mogelijkheid is wordt die gebruikt.
De oliepomp is van het type tandrad, deze zullen ALTIJD door blijven pompen als deze aangedreven worden.
Vandaar ook een overdrukventiel in het oliecircuit, als dat er niet zou zijn, dan worden de lagers in koude toestand er bijna uit gedrukt vanwege deze karakter eigenschap van dit soort pompen, deze blijven maar druk opbouwen.
Hoe kouder de motor en dus ook de olie(=dikker), hoe Sneller de oliepomp de druk opbouwt.
Echter wat wel waar is: het duurt langer voordat Alles in het blok onder druk staat, omdat de olie trager stroomt in de kanalen, maar wel veel weerstand heeft, dit is ook druk.
Hoe dunner de olie hoe meer "slip"in de pomp ontstaat die daardoor minder druk gaat leveren.
Alle vloeistoffen willen namelijk weg van de druk, dus als er een mogelijkheid is wordt die gebruikt.
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import