9 November 2007, 15:46
Niels244 schreef:Afgelopen dinsdag mijn 240 sedan uit '88 laten uitlijnen bij Peet Borst in Nieuwegein.
Is een bedrijf wat gespecialiseerd is in banden en alles daar om heen. Staat een speciale uitlijn brug, vrij hoog. Daar rij je je auto op. Vervolgens staan de voorwielen op draaibare plateau's en worden er reflecterende platen op je velgen vastgeklemt. Vervolgens staat aan het eind van de brug, aan de voorkant, aan beide zijden infrarood apparatuur die de afstand en hoek van de wielen bepaalt.
De monteur heeft een computer met daarop bijbehorende software. Begonnen wordt er met het kalibreren van de hoeken. Even het stuur beide kanten op draaien, stukje naar voren rollen, stukje naar achteren. En daarna worden de bij de auto horende waarden uit een database gehaald. Hier kan het helaas al mis gaan, want welk type auto is het nou? van de 5 beschikbare 240 modellen was het een kwestie van wegstrepen (geen diesel, geen kombi). Tevens wordt de rem vastgezet en het stuur recht en vastgezet door middel van een klem.
Daarna berekent de software hoever alles bijgesteld moet worden. Tot zover allemaal keurig, de software doet alles goed. Dan het menselijk deel, toespoor stelstang los draaien, beetje rommelen totdat het volgens de software okà is en vastdraaien maar weer. En toen was het klaar.
Hoezo klaar? Moet de rest niet bijgesteld worden? De software gaf toch wel aan dat het camber zo'n 3 graden verkeerd stond? "daar is bij dit type auto's niets op aan te passen" of iets dergelijks.. In ieder geval, de brug ging weer naar beneden en om de zorgen van de (domme?) klant een beetje te stillen worden de bandjes nog even op de juiste spanning gebracht.. (was het al, had ik al gedaan voor het uitlijnen..)
Resultaat, het stuur staat weer recht (woehoe! ;D) maar het gevoelig zijn voor sporen in het wegdek is nog steeds behoorlijk, met gevolg tot zwabberen zo nu en dan. En het trillen in het stuur is ook echt niet minder geworden, maar goeie kans dat dat in de velg zelf zit (niet gebalanceerd nadat er een deuk in de velg gekomen is, bijvoorbeeld)
Ik vraag me toch wel een beetje af of ik voor 40 euro niet een beetje ben afgescheept met alleen maar toespoor bijstellen..??? Wat moet er gebeuren om het camber bij te stellen?
Dit is HELAAS zoals het tegenwoordig bijna overal gebeurt. Ik ben al bij 3 uitlijners (zgn "specialisten") geweest en het was 3x bovenstaand verhaaltje. Ook met de V70 (850): "nee meneer, de achteras valt niet te stellen"... Yeah right :

Ik hoor wel goede geluiden over Profile, maar dat zal uiteraard ook per filiaal verschillen.
Dus: weet iemand een goede uitlijner die voor 40 piek de auto ECHT kan uitlijnen houd ik me aanbevolen. Hij heeft dan meteen een klant met 2 Volvo's erbij...
Gr :-\
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter