8 November 2007, 13:31
De aansluitingen op de stekker en het relais zijn als volgt:
| 1
2| _ 5 | 4
_ 3
1: Blauw - 15
2: Zwart - 31
3: Geel - 87
4: Rood - 85
5: Zwart - 86
Voor zover ik 't begrepen heb, werkt het geheel als volgt: Als de 4-versnellings-schakelaar (110) actief is, fungeert de rode draad (85) als massa. Als de schakelaar op de versnellingspook (109) wordt bediend, komt er spanning op 86 te staan en schakelt het relais in. Hierdoor worden de blauwe (15) en gele (87) draad doorverbonden waardoor de solenoïde wordt geactiveerd.
Nu krijg ik 't idee dat de rode draad niet een zuivere massa levert. Als ik de draad volg, komt deze uit in een stekker bij 't schutbord en daar is de massa 'goed'.
Zou 't zo kunnen zijn dat het een bijna kabelbreuk of lek tegen de carrosserie is, of zou dat de storing niet verklaren? Zoals je misschien al begrijpt, heb ik weinig tot geen sjoege ??? van electronica of electrische circuits ...
@ Frans245 - mbv die multimeter kwamen we tot de conclusie dat het relais stuk zou zijn, maar dat blijkt dus van niet. De bedoeling was idd om snel tot de oplossing te komen, maar dat blijft dus uit. We zijn begonnen met de solenoïde te testen, en vervolgens alle schakelingen erbij getest t/m het relais. 't Stomme is alleen dat het probleem willekeurig lijkt op te treden. Nog maar een beetje verder prutsen, ben ik bang ... :-\
| 1
2| _ 5 | 4
_ 3
1: Blauw - 15
2: Zwart - 31
3: Geel - 87
4: Rood - 85
5: Zwart - 86
Voor zover ik 't begrepen heb, werkt het geheel als volgt: Als de 4-versnellings-schakelaar (110) actief is, fungeert de rode draad (85) als massa. Als de schakelaar op de versnellingspook (109) wordt bediend, komt er spanning op 86 te staan en schakelt het relais in. Hierdoor worden de blauwe (15) en gele (87) draad doorverbonden waardoor de solenoïde wordt geactiveerd.
Nu krijg ik 't idee dat de rode draad niet een zuivere massa levert. Als ik de draad volg, komt deze uit in een stekker bij 't schutbord en daar is de massa 'goed'.
Zou 't zo kunnen zijn dat het een bijna kabelbreuk of lek tegen de carrosserie is, of zou dat de storing niet verklaren? Zoals je misschien al begrijpt, heb ik weinig tot geen sjoege ??? van electronica of electrische circuits ...
@ Frans245 - mbv die multimeter kwamen we tot de conclusie dat het relais stuk zou zijn, maar dat blijkt dus van niet. De bedoeling was idd om snel tot de oplossing te komen, maar dat blijft dus uit. We zijn begonnen met de solenoïde te testen, en vervolgens alle schakelingen erbij getest t/m het relais. 't Stomme is alleen dat het probleem willekeurig lijkt op te treden. Nog maar een beetje verder prutsen, ben ik bang ... :-\
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.

