26 October 2007, 14:38
Volgens mij loopt de olie uit de bak, alles wel te verstaan als je het zeefje losdraait, in tegenstelling tot het motorblok oliefilter zit dit zeefje ónder het olie voorraad peil.... met name van de overdrive. Waarschijnlijk blijft er nog een groot gedeelte in de bak zelf staan, maar loopt alles wat in de overdrive zit (volgens mij het grootste gedeelte) eruit.... 
Het vervroegingspunt staat ergens in de Haynes/Vraagbaak /ander boek. Volgens mij zit dat rond de 10-12 graden voorontsteking.
Check wel even of de stand van je krukas ten opzichte van je klepstand ok is. Als dit niet klopt kan de ontsteking wel "op tijd" zijn, maar dan blijft de motor minder goed tot ronduit slecht lopen.... Kijk even hoe het merkteken op de krukas poelie staat als de eerste cylinder op compressie staat (merkteken nokkenas bij merkteken op plaat achter tandwiel) en check even of dat ten opzichte van elkaar klopt...
Mocht het merkteken op de krukas slecht te zien zijn kun je ook voor de grove afstellingde bougie van de eerste cylinder eruit draaien en even voorzichtig met een lange schroevendraaier voelen waar de eerste cylinder op dat moment is. Hij hoort vrijwel bovenin te staan. Trucje geleerd van een oudere auto monteur, die hielp mij ooit met het op gang brengen van een motor die het ogenschijnlijk nooit meer zou gaan doen... en nu nog steeds loopt, anderhalf jaar later
Succes en sleutelze! Lekker weekend!
Gr. kater

Het vervroegingspunt staat ergens in de Haynes/Vraagbaak /ander boek. Volgens mij zit dat rond de 10-12 graden voorontsteking.
Check wel even of de stand van je krukas ten opzichte van je klepstand ok is. Als dit niet klopt kan de ontsteking wel "op tijd" zijn, maar dan blijft de motor minder goed tot ronduit slecht lopen.... Kijk even hoe het merkteken op de krukas poelie staat als de eerste cylinder op compressie staat (merkteken nokkenas bij merkteken op plaat achter tandwiel) en check even of dat ten opzichte van elkaar klopt...
Mocht het merkteken op de krukas slecht te zien zijn kun je ook voor de grove afstellingde bougie van de eerste cylinder eruit draaien en even voorzichtig met een lange schroevendraaier voelen waar de eerste cylinder op dat moment is. Hij hoort vrijwel bovenin te staan. Trucje geleerd van een oudere auto monteur, die hielp mij ooit met het op gang brengen van een motor die het ogenschijnlijk nooit meer zou gaan doen... en nu nog steeds loopt, anderhalf jaar later

Succes en sleutelze! Lekker weekend!
Gr. kater
164 73 285000+; (164 '74 340000km+ in memoriam
245GL '80 420000+km (Still under severe construction)
