22 August 2007, 13:31
DOT5 kun je beter vanaf blijven. Dat is agressief voor oudere remsystemen (Volvo iig t/m 2000). Het kan wel, maar dan moet je heel goed spoelen en het gehele remsysteem reviseren waarbij je alle 'niet bestendige' onderdelen vervangt door DOT5-proof spul. Bovendien mag het absoluut niet gemengd worden met andere remvloeistoffen.
Er is wel degelijk iets "nieuws" en beters, en dat is DOT5.1. Reageert niet met oude vloeistof en tast bestaande systemen niet aan. Het kookpunt ligt hoger waardoor de hygroscopische eigenschappen uiteindelijk minder snel openbaren.
Overigens is het altijd een goed idee de remolie iedere 2 jaar te spoelen. Ontluchten kun je zelf in je eentje met het potje van Scandcar (<10 euro).
Dus: DOT5 = afblijven, DOT5.1 = aanrader.
Gr
Er is wel degelijk iets "nieuws" en beters, en dat is DOT5.1. Reageert niet met oude vloeistof en tast bestaande systemen niet aan. Het kookpunt ligt hoger waardoor de hygroscopische eigenschappen uiteindelijk minder snel openbaren.
Overigens is het altijd een goed idee de remolie iedere 2 jaar te spoelen. Ontluchten kun je zelf in je eentje met het potje van Scandcar (<10 euro).
Dus: DOT5 = afblijven, DOT5.1 = aanrader.
Gr
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter

