27 November 2006, 20:29
Claus schreef:MP schreef:Ik ben even aan het rekenen geslagen met de gegevens van mijn B200F M47 op 185/70R14 wieltjes.
Per opschakeling doe ik dat eigenlijk bij een steeds hoger toerental.
1 naar 2 bij 2000rpm (15km/h)
2 naar 3 bij 2100rpm (30km/h)
3 naar 4 bij 2300rpm (50km/h) en buiten de stad bij 2800rpm (60-65km/h)
4 naar 5 bij 2200rpm (80km/h) en op snelweg bij 2800rpm (105km/h).
Ben dus iemand die tamelijk vlug opschakelt.
Maximum koppel ligt overigens bij 2800rpm, dus ik schakel als ik haast heb wel tot dat toerental door.
ik rijd de b200f op 185-85R14 banden, en ik schakel op iets hogere snelheden (alles +10 behalve 1 naar 2) en heb geen toerenteller
ik rijd de wagen vanaf juli en heb 5400km gereden, en gemiddeld 1liter op 10.3km. ik denk voor mijn uitvoering en rijstijl een goed gemiddelde 8)
Je hebt ook iets hoger bandjes (al hoop ik dat het 82% wanghoogte is). Vandaag heb ik eens opgelet wanneer ik nu eigenlijk echt opschakel. Ik baseerde bovenstaande op vermoedelijke snelheid. Nu, da's alleen geldig als ik een rustige bui heb. Als ik wat vlotter wil rijden gaat het overschakelmoment richting de 2500 rpm, maar niet vaak daarboven. Ik schakle op geluid. Op hogere toeren klinkt zo'n ding zo rauw.
40 Polar, B200F, MY91, kleurtje 130