Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
244 overleden.. Maar toch maar een reanimatie?
Zoals eerder vermeld, is mijn 244 1980 automaat zwaar op de terugweg, en al bijna op bestemming aangekomen.
Verkopen is lastig. Verder kan ik me er eigenlijk lastig bij neerleggen dat dit het einde is, zal ik maar zeggen..

Ik denk eraan om toch maar, very low budget de wagen aan de praat te krijgen, zodanig dat ik de winter door kan. Geld voor een andere wagen is er nog niet (heb overigens nog wel een toffe morris maar daar neem je je gezin niet in mee).

Wat is er vooral aan de hand?
koppakking, carburateur en evt verdamper

na meting compressie blijkt de koppakking lek. De vette motor schijnt meer te verraden. Maar wellicht is een koppakking vervangen voldoende om het lek te dichten.

de wagen loopt zeer slecht op gas. met name starten en lage toeren.Dit wijtte ik aan de koppakking, maar op benzine is dat probleem nauwelijks aanwezig, behalve laag stationair draaien. Op de volvo afsteldag werd wel geconstateerd dat de carurateur op benzine wel is overleden. neemt te veel benzine. anyway. de motor draait minder slecht op benzine. Conclusie: gas is niet in orde? is wel afgesteld. Wat ik kan doen is er een revisie setje voor de verdamper tegenaan gooien.

Al met al ben ik dan zeg 100 / 150 euro kwijt? Dan kan ik daarna de remmen wel doen. Dat is gemakkelijk zat.
Weet niet hoe gemakkelijk koppakking vervangen is met bovenliggende nokkenas en of revisie van de verstuiver een beetje beheersbaar is. Wat ik van het forum lees, wel..

Nou ja, ik leg het maar voor. Shoot!

Wimme
Antwoord
heel veel verstad er van heb ik ook niet. Op marktplaats komen wel regelmatig blokken voorbij. Wellicht is een ander blok een goede (tijdelijke) optie. in de tussentijd kan je dan weer een echt goed blok opbouwen?
Antwoord
ja, maar blok kost 250 piek. En veel werk. Koppakking zag ik ergens voor 30 euro, een revisieset voor 35. Sneller en goedkoper. Wellicfht ook nog leuker om te doen?
Antwoord
Ik heb een 740 gekocht voor een blok, was uiteindelijk goedkoper dan een koppakking! Maar goed, alleen een koppakking vervangen is overzichtelijker. Ik zou een koppakkingset begroten (in- en uitlaatpakkingen scheuren nog al eens, waterpomprubbers etc), en een oliewissel, verder douw je alles weer terug zoals je het aantrof (minus de oude koppakkingresten) en dan kan je zeker weer een jaartje rijden.
150 euro moet genoeg zijn.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
"Na meting compressie blijkt de koppakking lek" lijkt me nogal kort door de bocht. Compressieverlies kan ook nog komen door lekkende kleppen of door niet goed afsluitende zuigerveren.
Dat laatste herken je wel doordat een tweede compressietest met een beetje olie op de zuigers een stuk hoger uitvalt.
Is zo'n tweede test wel gedaan om het onderblok als oorzaak uit te sluiten?

Maar hoe je drukverlies van pakking versus kleppen ziet?
Ik zou sowieso eerst de kop eens eraf halen en kijken wat je aantreft voor je pakkingen gaat bestellen. Mits je zeker weet dat het niet in je onderblok zit.

Je kunt hem ook inruilen op mijn 245 Wink
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
30 euro om een blok met slechte compressie weer goed lopen te krijgen, mag ik lachen?
Sorry maar oa zoals oude volvo zegt hoeft een slechte compressie niet te liggen aan je koppakking.
Bovendien je zult op zijn minst ook nieuwe kopbouten moeten gebruiken met momentsleutel, kleppen stellen mag dan ook wel eens gebeuren, je hebt meer nodig dan enkel je koppakking maar ook klepdekselpakking, spruitstukpakkingen, dus het beste is een pakkingsset, olie moet geflushd worden als je koppakking echt lek is omdat er dan water in zit.
En dan is het nog maar hopen dat je uitlaatspruitstukbouten niet afbreken omdat ze meestal totaal verroest zijn.
En je kop zal op zijn minst gecontroleerd moeten worden op rechtheid en evt vlakken, en als je er toch bezig bent is het meestal ook nog verstandig je distri riem te vervangen met je spanrol.
Antwoord
oudevolvo schreef:"Na meting compressie blijkt de koppakking lek" lijkt me nogal kort door de bocht. Compressieverlies kan ook nog komen door lekkende kleppen of door niet goed afsluitende zuigerveren.
Dat laatste herken je wel doordat een tweede compressietest met een beetje olie op de zuigers een stuk hoger uitvalt.
Is zo'n tweede test wel gedaan om het onderblok als oorzaak uit te sluiten?

Maar hoe je drukverlies van pakking versus kleppen ziet?
Ik zou sowieso eerst de kop eens eraf halen en kijken wat je aantreft voor je pakkingen gaat bestellen. Mits je zeker weet dat het niet in je onderblok zit.

Je kunt hem ook inruilen op mijn 245 Wink

Om dat druk verlies op te sporen moet je gewoon ff een luchtnippel aan een gesloopte bougie lassen, zuiger in BDP kleppen dicht.
Je zet dus druk op de cilinder, lekt hij via de inlaatklep hoor je het bij de carb/injectie, lekt hij via de uitlaatklep hoor je het achteraan de uitlaat
en lekt hij via de zuigerveren dan hoor je dat bij de oliedop wel.
Hij kan dus ook nog na het koelsysteem lekken, maar dat merk je tijdens het lopen wel. Lekt hij na een andere cilinder kun je dat bij het bougiegat merken
als je de "druktest" doet...
Antwoord
boedr schreef:30 euro om een blok met slechte compressie weer goed lopen te krijgen, mag ik lachen?
Sorry maar oa zoals oude volvo zegt hoeft een slechte compressie niet te liggen aan je koppakking.
Bovendien je zult op zijn minst ook nieuwe kopbouten moeten gebruiken met momentsleutel, kleppen stellen mag dan ook wel eens gebeuren, je hebt meer nodig dan enkel je koppakking maar ook klepdekselpakking, spruitstukpakkingen, dus het beste is een pakkingsset, olie moet geflushd worden als je koppakking echt lek is omdat er dan water in zit.
En dan is het nog maar hopen dat je uitlaatspruitstukbouten niet afbreken omdat ze meestal totaal verroest zijn.
En je kop zal op zijn minst gecontroleerd moeten worden op rechtheid en evt vlakken, en als je er toch bezig bent is het meestal ook nog verstandig je distri riem te vervangen met je spanrol.

Wat extra pakkingen zijn de kosten toch niet? De tapeindjes kunnen inderdaad vervelend zijn, maar zijn ook goedkoop. Klepstelplaatjes wisselen kost ook maar een tientje ofzo.(wel zelf doen allemaaluitgaande van DHZ)
En die kopbouten zijn hier al vaak goednoeg voorbij gekomen.

Ik zou de klepspeling controleren, compressie eens testen op de manier van Asterix, en mocht je echt benieuwd zijn kan je de kop eraf schroeven en dan pas geld uitgeven.
Antwoord
Waardevolle info en adviezen,heren.

Ik ga naam eens kijken of ik zo'n verloopje kan fabriceren!
Antwoord
niet direct 10 bar erop hÃ...
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.095 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Olielekkage, maar waar? Grey240Polar 22 13.433 18 May 2019, 09:33
Laatste bericht: Grey240Polar
  Volvo 240 b230f 1991 start wel maar slaat af af bij geen gas geven Alwinvanengeland 5 5.038 2 December 2018, 14:02
  Ontsteking vonkt niet maar laat brandstofrelais klapperen. Coenraad 6 7.166 7 August 2017, 11:42
Laatste bericht: 244GL1978
  Motor start koud goed maar sputtert dan even (B200F 1992) Grey240Polar 35 32.641 25 December 2016, 13:37
Laatste bericht: Grey240Polar
  245 B200F start maar af en toe leonmahler 3 3.331 7 September 2016, 12:29
Laatste bericht: Gideon
  Olielekkage Volvo 240, maar waar? Erikvolvolvo 1 3.280 28 May 2016, 16:55
Laatste bericht: Dopski
  [B200ET] Probleem met ontsteking of toch kop Dopski 7 5.841 21 April 2016, 22:45
Laatste bericht: Dopski
  V140 (1974) motorswap, van B20F maar B20a fvz144 5 5.992 30 April 2015, 09:13
  van LPG naar Benzine, maar loopt rampzalig 245GLE1981 42 25.924 11 April 2015, 18:50
Laatste bericht: 245GLE1981

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)