25 November 2006, 20:14
Pierre van Aert schreef:@ MP
Ik heb gewoon een 240 Polar met B230F
100 km. in zijn 4 is precies 3000 toeren en dan rijdt hij 1 op 10 op LPG.
100 km. in zijn 5 is 2600 toeren en dan rijdt hij 1 op 9,5 op LPG.
Probeer het maar eens uit op langere stukken in zijn 4 bij 100 km. is hij een (klein) stukje zuiniger.
Ik weet het, het is moeilijk te geloven, maar sinds ik jaren geleden een 240 met defecte overdrive had en dus steeds in zijn 4 reed, bleek hij zuiniger te zijn, dan met overdrive.
Ik heb het met al mijn latere 240 met gewone 5 bak ook allemaal uitgeprobeerd en bij lagere snelheden dan 120 km. waren ze allemaal in zijn 4 zuiniger.
Ah, vandaar dat ik altijd 120 kar in zijn 5. Met voornamelijk snelweggebruik kom ik met mijn B200F ongeveer uit op 1 op 11 op benzine. (3 x op)
Als ik optrek dan schakel ik bij circa 100 van 4 naar 5. Bij modernere auto's gaat dat prima bij 80, maar mijn 240-je hoort inmiddels bij de wat tragere mobielen. Maar constant rijden bij 80 doe ik in zijn 5.
Toch blijf ik het bijzonder vinden dat je in z'n 4 bij 80 tot 100 zuiniger uit bent dan in z'n 5. Ik heb geen vacuümmetertje aan boord, maar het gegrom van de motor alleen al bij die toerentallen.
40 Polar, B200F, MY91, kleurtje 130