20 January 2013, 18:43
oudevolvo schreef:Of toch enige vorm van consistentie / betrouwbaarheid als overheid?
Persoonlijk vind ik dat wel een belangrijk argument.
Dat je met terugwerkende kracht geconfronteerd kan worden met een situatie vind ik onredelijk.
Net als dat de hypotheekrenteaftrek nu niet voor niets zomaar wordt afgeschaft (dat zou veel mensen in problemen brengen) en nieuwe regels alleen gaan gelden voor nieuwe transacties omdat je dan weet waarvoor je kiest vind ik zeer correct. Zoiets zou dan ook voor oldtimers redelijk zijn om huidige eigenaren niet te duperen.
Maar ja, dan krijg je 17 miljoen verschillende regelingen, want waarom bij kinderopvang toeslag dan niet voor ouders die dat al afnemen, etcetera....
Er is altijd wel iemand die het er niet mee eens is. Soort NIMBY effect zeg maar.
Over het terugwerkende kracht-verhaal: ooit is die oldtimerregeling in het leven geroepen als een "luxerecht": auto's die ruim 25 jaar wegenbelasting betaald hebben hoefden daarna geen wegenbelasting meer te betalen. Een nobel streven na een lobby van de Fehac om daarmee (het grotendeels origineel Nederlandse) wagenpark als cultureel erfgoed te behouden. Dat men daarna massaal ging importeren en de boel ging "misbruiken" had men op dat moment niet kunnen bedenken. Dat men bij misbruik vroeg of laat de regels weer terug zou gaan draaien had heel Nederland wel op zijn klompen kunnen aanvoelen (Jambon roept het bijvoorbeeld al jaren: "ooit gaat het eraan, dus nu kan je nog genieten").
Voor campers moest men ook de volle mep betalen, totdat men bedacht heeft dat dat soort recreatievoertuigen maar een deel van het jaar gebruikt worden, en sindsdien betaalt men maar een (klein) deel van de wegenbelasting met als kanttekening dat het ding niet langer dan 3 aaneengesloten dagen (bij sommige gemeentes iets langer) op de openbare weg mag staan. Over de mensen die piepen dat ze anders geen stalling kunnen betalen: goed rondkijken, ik betaal voor mijn stalling ook maar 100 Euro per auto per jaar en ik kan er in de omgeving zo een aantal opnoemen die hetzelfde bedrag berekenen. Hint: sla de huisjes/stallingsmelkers die op Marktplaats adverteren over, want 350 of 400 Euro voor een plaatsje in een omgebouwde varkensstal is natuurlijk dikke afzetterij.