2 November 2025, 21:12
(2 November 2025, 16:09)Rin schreef: [...]
Hierboven wordt nog melding gemaakt van een koude startrelais, die heb ik nog nooit kunnen vinden bij dit oudere type 245. Tenzij het dat relais hierboven op de foto is. Maar dat is dacht ik enkel een opener/ afsluiter(?)
[...]
Je hebt gelijk Rin, relais is niet het juiste woord, afsluiter (of solenoid?) is een beter beschrijving!
In de SU zit ook nog een andere vorm van temperatuurcorrectie, een bimetaaltje die de temp (en dus dichtheid van de brandstof corrigeert).
Dan nog wat de valse lucht betreft: die test je meetsl amet remmenreiniger bij draaiende motor. Spuit wat remmerreiniger rond de motor. Bij lekkage zal de motor even wat sneller gaan lopen door de extra 'brandstof'.
Dit is tijdens starten dus wat lastiger. Heb je al eens met startpiloot geprobeerd? Als ie daar wel mee start, dan verdenk ik toch de brandstof toevoer.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005

