6 February 2023, 14:03
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 February 2023, 20:03 door Marc1970.)
Ja de te behalen toerentallen zijn geweldig, ik was ook al aardig wat gewend uit de 66 maar dit slaat alles qua verbruik en herrie. De 66 bleef tenminste nog 1:10 rijden bij elke snelheid (ik heb een hele rij DL versies gehad en een GAK).
Wat je beschrijft is precies wat de kickdownkabel voorkomt, jouw bak schakelt puur op basis van cardanasomwentelingen en dan doet ie 1-2-3 klaar bij 50. De kabel is essentieel om de bak van een tegensignaal van 'gevraagd vermogen' te voorzien.
En misschien ook een te losse remband van de 2, maar dat is een kleinigheid.
De procedure is erg simpel, zorg dat je de kickdownkabel vindt onder de motorkap en zet m strakker tot de schakelmomenten je wel bevallen. Bij mijn 144 zit ie op t schutbord, aan een zij-armpje van de gasstang (ik weet niet hoe de 164 de gasklep bedient).
Helaas is de kans groot dat de kabel onderin of bovenin gebroken is en dan moet je in de BW35 duiken om er een nieuwe in te haken. Het is echt wel de moeite waard om te doen.
De AW70/71 is een fantastische bak die zelfs in lockup variant bestaat, maar ik denk dat de goedkoopste manier om hem aan een B30 te krijgen het door midden zagen en aan elkaar lassen van twee koppelingshuizen is, gevolgd door het openzagen van de transmissietunnel onder je auto en daar ook een fikse extra homp inlassen, gecombineerd met nieuwe ophangpunten voor de transmissiedraagbalk. En een custom cardanas uiteraard, misschien vergeet ik nog wat (km teller aandrijving, plaatsing pook en elektra bijvoorbeeld).
Hier het onderdeelnummer: https://volvoonderdelen.com/catalog/prod...ux3R7VDMMI
Weer niet goedkoop of een leuk klusje, ik doe het al jaren met een kickdownkabel van twee aan elkaar geknoopte eindjes.
Hier alvast één onderdeel, een adapter-koppelingshuis: http://www.hukebasart.nl/huke/?Koppelingshuizen
Wat je beschrijft is precies wat de kickdownkabel voorkomt, jouw bak schakelt puur op basis van cardanasomwentelingen en dan doet ie 1-2-3 klaar bij 50. De kabel is essentieel om de bak van een tegensignaal van 'gevraagd vermogen' te voorzien.
En misschien ook een te losse remband van de 2, maar dat is een kleinigheid.
De procedure is erg simpel, zorg dat je de kickdownkabel vindt onder de motorkap en zet m strakker tot de schakelmomenten je wel bevallen. Bij mijn 144 zit ie op t schutbord, aan een zij-armpje van de gasstang (ik weet niet hoe de 164 de gasklep bedient).
Helaas is de kans groot dat de kabel onderin of bovenin gebroken is en dan moet je in de BW35 duiken om er een nieuwe in te haken. Het is echt wel de moeite waard om te doen.
De AW70/71 is een fantastische bak die zelfs in lockup variant bestaat, maar ik denk dat de goedkoopste manier om hem aan een B30 te krijgen het door midden zagen en aan elkaar lassen van twee koppelingshuizen is, gevolgd door het openzagen van de transmissietunnel onder je auto en daar ook een fikse extra homp inlassen, gecombineerd met nieuwe ophangpunten voor de transmissiedraagbalk. En een custom cardanas uiteraard, misschien vergeet ik nog wat (km teller aandrijving, plaatsing pook en elektra bijvoorbeeld).
Hier het onderdeelnummer: https://volvoonderdelen.com/catalog/prod...ux3R7VDMMI
Weer niet goedkoop of een leuk klusje, ik doe het al jaren met een kickdownkabel van twee aan elkaar geknoopte eindjes.
Hier alvast één onderdeel, een adapter-koppelingshuis: http://www.hukebasart.nl/huke/?Koppelingshuizen
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

