Berichten: 83
Topics: 22
Lid sinds: May 2008
Hallo,
Ik heb de 4 bak uit mijn 244 (1976) vervangen door een 4+o.d. ook is de aandrijgas vervangen voor een kortere. De o.d. doet het goed, echter heb ik vanaf 70-80 km/uur een vervelende dreun/geschud in de hele auto, het lijks zelfs alsof het hele interieur begint te schudden. Ik dacht dat de aandrijf as delen maar op ÃÂÃÂn manier aan elkaar paste, maar kan het zijn dat deze op de verkeerde wijze in elkaar passen waardoor de gehele as nu niet in ballans is? :'(
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
sommige assen krijg je maar op een manier in mekaar (herinner ik me van mijn 940, bijna 100% zeker, daar was op een plek een spline weggelaten), andere kunnen wel op meerdere manieren in elkaar. Bovendien is de as bij het differentieel met de flens zo gemonteerd dat de zware kant van de ene flens tegenover de zware kant van de andere flens zit (uit de fabriek zouden daar stippen op moeten staan om aan te geven hoe deze tegen alkaar aan moeten).
bij een sterke trilling/dreun, zou ik kijken naar hoe de as inmekaar gestoken is. is de voorste kruiskoppeling goed gemonteerd (qua draaing van de 2 as-helften) tov de middelste?
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 83
Topics: 22
Lid sinds: May 2008
bedankt voor je reactie,
De beide asdelen zijn nu correct gemonteerd en het is al een stuk beter, echter niet helemaal weg. Ik zit er sterk aan te denken de aandrijf as t.o.v. het diff. 180 graden te draaien, zou dit nog invloed kunnen hebben?
bvd
Arno
Berichten: 974
Topics: 44
Lid sinds: Apr 2005
hoe zit het met je tussenaslager/ophanging als deze niet goed is kan de as iets gaan slingeren volgens mij?
Volvo S70R B5234T4 M59
Berichten: 1.191
Topics: 42
Lid sinds: Nov 2006
Het lijkt mij dat elke wijziging zijn uitwerking zal hebben. Hierbij zal de ÃÂne wijziging beter voelbaar zijn dan een andere.
Je kan je as eventueel laten balanceren,...
Berichten: 83
Topics: 22
Lid sinds: May 2008
As er weer onderweg gehaald en het rubber vervangen. Dit rubber was voor een dunner lager waardoor het eigenlijk te ver opgerekt werd. Het geheel werd nu onder te veel druk onder de auto geschroefd. Het leek goed te zitten, maar de as bleek dus niet goed in lijn te hangen en ging slingeren. Het is nu weer voor elkaar en ik ben weer zo blij als een klein kind met mijn 4+o.d.
Bedankt voor jullie support!
Arno