23 October 2022, 17:40
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 October 2022, 17:44 door Dinges.)
@Marc1970
filters? in de bak? waar vind ik die?
kep olie gewisseld en rechthoekig klepje (onderop, half onder de steun) verwijderd, gereinigd en van nieuwe pakking voorzien.
op advies van de bijbels (Haynes, Olieslager) heb ik (weer) ATF type F in de bak gedaan. waarom tegen dat advies andere erin - en welke dan?
Verstuurd vanaf mijn XQ-AT51 met Tapatalk
kep olie gewisseld en rechthoekig klepje (onderop, half onder de steun) verwijderd, gereinigd en van nieuwe pakking voorzien.
op advies van de bijbels (Haynes, Olieslager) heb ik (weer) ATF type F in de bak gedaan. waarom tegen dat advies andere erin - en welke dan?
ontkoppelen bij inschakelen OD deed/doe ik altijd, maar omdat ze niet voorspelbaar inschakelt, gebeurt 't vaker dat eea inschakelt in gekoppelde toestand ..
filters? in de bak? waar vind ik die?
(22 October 2022, 20:51)skidje schreef: Doris zal een olieverversing wel op prijsstellen. Denk dat met die warme (dunnere) olie net niet genoeg druk opgebouwd kan worden.dat hoopte ik dus ook, maar helaas ..
(20 October 2022, 16:47)Marc1970 schreef: Dus eigenlijk toevallig dezelfde bak met een heel ander probleem. Maar daar is ook genoeg over te vinden.filters? in de bak? waar vind ik die?
Alleen niet de laatste tijd. Op naar deze site: https://www.volvoclub.org.uk/faq/Transmi...iagnostics
Kort samengevat is het of elektrisch, of lekkage van de inschakel-zuigers in de OD zelf. Eerste is vrij simpel, tweede vrij lastig.
Filters schoonmaken is een leuk begin, en het hele ding, dan kan je de bedrading ook s inspecteren.
Korte termijn oplossing is olie erin te stoppen die warm ook nog dik is, denk 20W50 motorolie of 80W90 bakolie. Vermijd alle olie met GL-5 of hypoid specificatie (slecht voor bronzen dingessen in de bak) en ATF niet type F (te glad voor de koppeling in de OD).
Welke bakolie heb je er eigenlijk in gegooid? 'Bakolie' is nogal een vage omschrijving.
Het kan trouwens geen kwaad de koppeling licht in te trappen bij inschakelen der OD.
ontkoppelen bij inschakelen OD deed/doe ik altijd, maar omdat ze niet voorspelbaar inschakelt, gebeurt 't vaker dat eea inschakelt in gekoppelde toestand ..
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.