11 June 2022, 12:18
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 June 2022, 12:21 door Grey240Polar.)
Ik heb bij een autoschadehersteller wel eens een overspanningsbeveiliging over de accupolen zien staan. Hij wilde kennelijk niet het hele systeem spanningsloos maken.
Stroom loopt alleen in kringetjes en via de weg van de minste weerstand. Als je - zoals Marc1970 al schreef - de massaklem in de buurt van het laswerk houdt, verwacht ik niet dat er elders in het systeem problemem optreden.
Om dat te illustreren (don't try this at home): als je met je vinger zo'n elektrische vliegenmepper aanraakt krijg je een oplawaai. Pak je nu een volledig geleidend voorwerp, bijv. een mes of achterzijde van een vork, en steekt die in de vliegenmepper, dan vonkt het behoorlijk, maar jij voelt helemaal niks omdat je geen deel uitmaakt van het circuit ondanks dat je - elektrisch gezien - er wel contact mee hebt (en ja, dat heb ik zelf uitgeprobeerd).
Stroom loopt alleen in kringetjes en via de weg van de minste weerstand. Als je - zoals Marc1970 al schreef - de massaklem in de buurt van het laswerk houdt, verwacht ik niet dat er elders in het systeem problemem optreden.
Om dat te illustreren (don't try this at home): als je met je vinger zo'n elektrische vliegenmepper aanraakt krijg je een oplawaai. Pak je nu een volledig geleidend voorwerp, bijv. een mes of achterzijde van een vork, en steekt die in de vliegenmepper, dan vonkt het behoorlijk, maar jij voelt helemaal niks omdat je geen deel uitmaakt van het circuit ondanks dat je - elektrisch gezien - er wel contact mee hebt (en ja, dat heb ik zelf uitgeprobeerd).
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47