Ik heb zelf altijd de plus en minpool losgemaakt, en de massaklem in de buurt van het laswerk. Waarschijnlijk is dat nergens goed voor maar kan ook geen kwaad.
Er zijn ook mensen die alles juist aangesloten laten omdat de accu als enorme demper tegen spanningspieken werkt. Ik heb beide geprobeerd (per ongeluk) en mijn 240 dynamo's en ECU's hebben nergens last van gehad (in elk geval niet van MIG MAG lassen). Dat was wel laswerk bij de laadvloer, dus ver weg van de elektronica.
De ECU zakt na een paar minuten zonder spanning op nul en 'vergeet' alle tijdelijke settings en foutcodes, en als ie dan weer aangesloten wordt begint ie op z'n standaard programmaatje en leert alles weer bij (stelt niks voor).
Van airbags weet ik zo goed als niks, maar ik gok dat die redelijk afgeschermd zijn en zelfs beter dan de ECU, elektrisch.
Als je autoradio een code heeft moet je die misschien eerst opzoeken.
Er zijn ook mensen die alles juist aangesloten laten omdat de accu als enorme demper tegen spanningspieken werkt. Ik heb beide geprobeerd (per ongeluk) en mijn 240 dynamo's en ECU's hebben nergens last van gehad (in elk geval niet van MIG MAG lassen). Dat was wel laswerk bij de laadvloer, dus ver weg van de elektronica.
De ECU zakt na een paar minuten zonder spanning op nul en 'vergeet' alle tijdelijke settings en foutcodes, en als ie dan weer aangesloten wordt begint ie op z'n standaard programmaatje en leert alles weer bij (stelt niks voor).
Van airbags weet ik zo goed als niks, maar ik gok dat die redelijk afgeschermd zijn en zelfs beter dan de ECU, elektrisch.
Als je autoradio een code heeft moet je die misschien eerst opzoeken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969