13 March 2022, 12:31
Nu, meer dan een jaar later, is alles nog steeds niet formeel afgesteld maar loopt de motor nog steeds netjes op LPG. Geen noodzaak voor gevoeld dus (toch nog bedankt Dopski).
Over paar maanden mag ie weer op voor de 2jaarlijkse APK, dan komt dat formele deel vanzelf aan bod.
Wel lijkt de motor (koud?) stationair op LPG soms een slag over te slaan, er gaat dan even een schkje door de auto en dan draait het weer vrolijk verder. Mogelijk ook een ontstekingsdingetje. Wat dat betreft zit ik verlekkerd naar de 123Ignition met bluetooth te kijken. Lijkt me wel wat. Maar ik heb nog niet genoeg onderbouwing en argumenten om de prjs te rechtvaardigen (naar mezelf toe vooral).
Wat wel nog gebeurd is intussen is rubbers vervangen bij achterophanging. Reactiestangen en Panhardstang zijn gedaan (nog dank aan Boaz voor de hulp). De draagarmen moeten nog.
Verder op de lijst:
- motorsteun rubbbers vervangen *vooral rechts is helemaal bol geworden, wrs door inwerking van olie. matriaal ligt er, nu nog gelegenheid creeren.
- op benzine blijft ie wat nukkig (zie ook hier) Niet zo'n hoge prio, rij immers vooral op LPG. Wrs iets in de carb, maar om die te reviseren als ik vooral LPG rij en daardoor de carb/naald weer hard zal slijten. ook niet logisch.
- wat betreft naald en LPG: naaldlift lijkt me wel wat, maar dat is vooral met carbs die een membraan hebben te realiseren. SU HIF6 heeft geen membraam en zal dus blijven zuigen zover ik kan inschatten.
- actieradius op LPG is beperkt wegens relatief kleine staande ringtank, en wegens lage efficientie dooro compleet ongeregeld systeem. Het (bij)regelen van LPG lijkt me wel wat, het zij lambda- , hetzij vacuumgestuurd.
- past er een extra tank in de auto? Liefst nog zo'n tank aan de rechterzijde. Ik kan die tanks nu amper vinden op het web, en vraag me af hoe het uitkomt met bv benzinevulpijp.
Niet alles zal op korte termijn uitgevoerd. Dit zijn vooral de items waar ik in mijn hoofd mee speel, en die ik probeer uit te werken.
Ik deel deze lijst hier, niet in laatste plaats omdat het dan niet meer alleen in mijn hoofd zit. Maar ook omdat ik open sta voor suggesties, do's en don't.
Over paar maanden mag ie weer op voor de 2jaarlijkse APK, dan komt dat formele deel vanzelf aan bod.
Wel lijkt de motor (koud?) stationair op LPG soms een slag over te slaan, er gaat dan even een schkje door de auto en dan draait het weer vrolijk verder. Mogelijk ook een ontstekingsdingetje. Wat dat betreft zit ik verlekkerd naar de 123Ignition met bluetooth te kijken. Lijkt me wel wat. Maar ik heb nog niet genoeg onderbouwing en argumenten om de prjs te rechtvaardigen (naar mezelf toe vooral).
Wat wel nog gebeurd is intussen is rubbers vervangen bij achterophanging. Reactiestangen en Panhardstang zijn gedaan (nog dank aan Boaz voor de hulp). De draagarmen moeten nog.
Verder op de lijst:
- motorsteun rubbbers vervangen *vooral rechts is helemaal bol geworden, wrs door inwerking van olie. matriaal ligt er, nu nog gelegenheid creeren.
- op benzine blijft ie wat nukkig (zie ook hier) Niet zo'n hoge prio, rij immers vooral op LPG. Wrs iets in de carb, maar om die te reviseren als ik vooral LPG rij en daardoor de carb/naald weer hard zal slijten. ook niet logisch.
- wat betreft naald en LPG: naaldlift lijkt me wel wat, maar dat is vooral met carbs die een membraan hebben te realiseren. SU HIF6 heeft geen membraam en zal dus blijven zuigen zover ik kan inschatten.
- actieradius op LPG is beperkt wegens relatief kleine staande ringtank, en wegens lage efficientie dooro compleet ongeregeld systeem. Het (bij)regelen van LPG lijkt me wel wat, het zij lambda- , hetzij vacuumgestuurd.
- past er een extra tank in de auto? Liefst nog zo'n tank aan de rechterzijde. Ik kan die tanks nu amper vinden op het web, en vraag me af hoe het uitkomt met bv benzinevulpijp.
Niet alles zal op korte termijn uitgevoerd. Dit zijn vooral de items waar ik in mijn hoofd mee speel, en die ik probeer uit te werken.
Ik deel deze lijst hier, niet in laatste plaats omdat het dan niet meer alleen in mijn hoofd zit. Maar ook omdat ik open sta voor suggesties, do's en don't.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005