24 February 2021, 19:50
Tja, nadeel van Corona-tijd. Er gebeurt niet zo heel veel. En ik rij ook niet zo heel veel.
De 340 van bovenstaande foto is verwisseld tegen een identieke, maar dan 5 deurs. En bijn a 3 maal zoveel ervaring. Maar rijdt nog steeds prima. Nu iets meer dan een jaar, maar nog geen 2000 km mee gereden. De 245 ook niet zo veel.
Wel twee zaken aangepakt die ik hierboven al noemde:
- slecht contact op accupolen: de kabels zaten wat los in hun schoentjes, de klemmen maakten ook net wat minder cotact dan goed is. Olossing: stukje flexibel metaal (loodslapje-actig) er tussen als vulmateriaal. Werkt al weer maanden prima.
- en vandaag de verdamper vervangen. Er zat een OMVL R90E in, en nu dus weer, was mijn vaderdagcadeautje, dus lag al 9 maanden te wachten. Meest bewerkelijke was om het koelsysteem af te laten, want de koelslangen gaan natuurlijk ook via verdamper en via onderzijde moest eerst de carterbeschermingsplaat eraf. Bovengenoemde accupolen maar weer los. Daarna dus 1op1 overzetten. Niettemin vond ik het nog wel beetje spannend, ik had nog niet eerder aan het gas gesleuteld. Maar het viel alles mee. Afstellen is nog even op gehoor en gevoel (voorzover ik dat ervoor heb), maar de motor loopt al netter stationair en reageert beter. Vooral bij plots remmen had ie nog eens de nijging uit te willen vallen, hij had wat moeite met de plotselinge terugval in toeren (automaat, gebrek aan koppeling hielp daarbij niet echt). Eens wat stukje mee rijden, volgens instructie nastellen/corrigeren na 2000 km. Dat is voor mij een jaar ongeveer. Eens zien of ik hem dan officieler kan (laten) afstellen, maar daar is een CO meter bij nodig. Om ervoor naar de garage te gaan vind ik wat overdreven. Heeft iemand zo een ding en is bereid hieraan mee te werken over paar weken of zo?
De 340 van bovenstaande foto is verwisseld tegen een identieke, maar dan 5 deurs. En bijn a 3 maal zoveel ervaring. Maar rijdt nog steeds prima. Nu iets meer dan een jaar, maar nog geen 2000 km mee gereden. De 245 ook niet zo veel.
Wel twee zaken aangepakt die ik hierboven al noemde:
- slecht contact op accupolen: de kabels zaten wat los in hun schoentjes, de klemmen maakten ook net wat minder cotact dan goed is. Olossing: stukje flexibel metaal (loodslapje-actig) er tussen als vulmateriaal. Werkt al weer maanden prima.
- en vandaag de verdamper vervangen. Er zat een OMVL R90E in, en nu dus weer, was mijn vaderdagcadeautje, dus lag al 9 maanden te wachten. Meest bewerkelijke was om het koelsysteem af te laten, want de koelslangen gaan natuurlijk ook via verdamper en via onderzijde moest eerst de carterbeschermingsplaat eraf. Bovengenoemde accupolen maar weer los. Daarna dus 1op1 overzetten. Niettemin vond ik het nog wel beetje spannend, ik had nog niet eerder aan het gas gesleuteld. Maar het viel alles mee. Afstellen is nog even op gehoor en gevoel (voorzover ik dat ervoor heb), maar de motor loopt al netter stationair en reageert beter. Vooral bij plots remmen had ie nog eens de nijging uit te willen vallen, hij had wat moeite met de plotselinge terugval in toeren (automaat, gebrek aan koppeling hielp daarbij niet echt). Eens wat stukje mee rijden, volgens instructie nastellen/corrigeren na 2000 km. Dat is voor mij een jaar ongeveer. Eens zien of ik hem dan officieler kan (laten) afstellen, maar daar is een CO meter bij nodig. Om ervoor naar de garage te gaan vind ik wat overdreven. Heeft iemand zo een ding en is bereid hieraan mee te werken over paar weken of zo?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005