14 February 2021, 17:30
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14 February 2021, 21:42 door Grey240Polar.)
Tijd om deze eigenlijk al veel te lange thread omhoog te schoppen om daarna wellicht een nieuwe te starten.
Een paar weken geleden - toen het nog vrij zacht weer was - kreeg ik plots te maken met een oplichtend lambdasondelampje op het dashboard. Ook wel bekend als de Check Engine Light en ik kort hem voor het gemak maar even af als CEL.
De CEL ging, zonder enig merkbare symptomen, plotseling tijdens rijden in deellast (80 km/u) branden. Op een parkeerplaats heb ik vervolgens de foutcodes uiglezen: op positie 2 kreeg ik 2-3-1 en 2-2-1. Beiden hebben te maken met te arm of te rijk mengsel.
Een reset d.m.v. de resetfunctie deed de codes slechts een halve minuut verdwijnen. Een reset d.m.v. accu los deed de codes voor vele honderden km's verdwijnen.
Uiteindelijk ging de CEL weer aan in deellast (nu bij 100 km/u) en ben ik een tijdje zo door blijven rijden, want immers geen symptomen. Gewoon starten-lopen (ook afgelopen week met soms stevige vorst), mooie kleur bougies en normaal brandstofverbruik.
Dat CEL lampje prikte me wel in de ogen, dus heb ik voor de gein en als experiment de "verkeerde" -561 ECU weer teruggehangen. En wat schetst mijn verbazing...de motor lijkt hiermee net iets lekkerder te lopen...maar belangrijker nog...weer vele honderden km's verder gaat de CEL nog steeds niet aan.
Ik heb alleen niet gekeken of er inmiddels foutcodes zijn opgeslagen die de CEL niet laten aan gaan, maar dat kan ik straks doen.
Relevant voor deze thread is dat het soms hoge stationair gebeuren op deze -561 ECU wel veel prominenter aanwezig blijkt. Kan natuurlijk ook met de kou van afgelopen tijd te maken hebben, maar die wordt binnenkort weer verdreven. Ben benieuwd òf en wat dat voor een invloed heeft.
Wordt vervolgd...
Edit: hmm... wèl een 2-3-1, maar geen 2-2-1 en geen CEL. Volgens wat ik begrijp geeft ook een 2-3-1 een CEL. Mijn -561 ECU doet dat dus niet (en ja, bij het op contact zetten gaat de CEL wel branden, dus het lampje is goed en de ECU zet hem dan wel aan).
Een paar weken geleden - toen het nog vrij zacht weer was - kreeg ik plots te maken met een oplichtend lambdasondelampje op het dashboard. Ook wel bekend als de Check Engine Light en ik kort hem voor het gemak maar even af als CEL.
De CEL ging, zonder enig merkbare symptomen, plotseling tijdens rijden in deellast (80 km/u) branden. Op een parkeerplaats heb ik vervolgens de foutcodes uiglezen: op positie 2 kreeg ik 2-3-1 en 2-2-1. Beiden hebben te maken met te arm of te rijk mengsel.
Een reset d.m.v. de resetfunctie deed de codes slechts een halve minuut verdwijnen. Een reset d.m.v. accu los deed de codes voor vele honderden km's verdwijnen.
Uiteindelijk ging de CEL weer aan in deellast (nu bij 100 km/u) en ben ik een tijdje zo door blijven rijden, want immers geen symptomen. Gewoon starten-lopen (ook afgelopen week met soms stevige vorst), mooie kleur bougies en normaal brandstofverbruik.
Dat CEL lampje prikte me wel in de ogen, dus heb ik voor de gein en als experiment de "verkeerde" -561 ECU weer teruggehangen. En wat schetst mijn verbazing...de motor lijkt hiermee net iets lekkerder te lopen...maar belangrijker nog...weer vele honderden km's verder gaat de CEL nog steeds niet aan.
Ik heb alleen niet gekeken of er inmiddels foutcodes zijn opgeslagen die de CEL niet laten aan gaan, maar dat kan ik straks doen.
Relevant voor deze thread is dat het soms hoge stationair gebeuren op deze -561 ECU wel veel prominenter aanwezig blijkt. Kan natuurlijk ook met de kou van afgelopen tijd te maken hebben, maar die wordt binnenkort weer verdreven. Ben benieuwd òf en wat dat voor een invloed heeft.
Wordt vervolgd...
Edit: hmm... wèl een 2-3-1, maar geen 2-2-1 en geen CEL. Volgens wat ik begrijp geeft ook een 2-3-1 een CEL. Mijn -561 ECU doet dat dus niet (en ja, bij het op contact zetten gaat de CEL wel branden, dus het lampje is goed en de ECU zet hem dan wel aan).
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47