21 November 2020, 01:33
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 November 2020, 01:50 door Dopski.)
De B230FK of B230Ft hadden officieel 160 en nog wat PK. Daar is overigens best wel eenvoudig meer van te maken, gewoon met de bijbehorende ECU (ontstekings- en brandstofcomputer. Die 200pk is wel optimistisch maar turboduw voelt al gauw snel aan.
Je motor zal heus wel lopen met de originele computers, maar niet optimaal tijdens boost. De juiste (b230FT of B230FK) moet redelijk eenvoudig aan te komen zijn. Ze zijn eventueel te chippen of chipbaar te maken.
De kabelboom van een late 240 met LH2.4 is vaak het beste uitgangspunt om alles aan elkaar te knopen.
Overigens als je B230F van 92 is en ronde tanden heeft op de nokkenas- en krukaspoulies heb je een leuk blok te pakken met dikke drijfstangen, squirters etc en vaak minder versleten dan de B230FK's die 0,8 miljoenkilometers op LPG hebben gereden in een 940. In feite hetzelfde blok als een B230FK of FT, maar met meer compressie, nokkenas, injector, turbo uiteraard.
Ander knutseldingetje is je retour voor de turbo, vlakke stukje op het blok zit er wss wel maar moet je nog uitboren. Of een aansluiting hoog op je carterpan lassen.
O en je komt van een carburateur af, dus je hebt ook nog iets van een branstofpompje nodig.
In principe kom je heel veel dezelfde stappen tegen als die vele anderen (incl ik) om een carburateur motor om te bouwen naar een LH2.4 blok (met of zonder turbo).
Leuk project. Auto ziet er tof uit soort mini-camaro. En de werkplaats ziet er ook veelbelovend uit. Succes.
ps. Ik heb in mn topic ook wat schema's etc gepost van toen ik met het ombouwen bezig was. Photobucket heeft er wat reclame overheen gegooid zag ik laatst dus hoop dat er nog wat bruikbaars staat anders moet je t maar laten weten.
JE vragen:
- welke chip koop ik voor in de lh 2.4? --> de computers van een B230FK of B230FT gebruiken of die van je B230F chippen
- moet de ontstekingsmodule aangepast worden? --> niet aanpassen indien gewenst gewoon wisselen voor een andere
- welke injectoren koop ik voor in mijn blok? --> zie hierboven, volgens mij worden vaak die van een 850 gebruikt dan heb je de weerstanden niet nodig (zelf geen ervaring mee).
- moet er iets van de console gebruikt worden? --> om goed te lopen hebben de computers een snelheidssignaal nodig (vooral bij stationair na gereden te hebben), dit komt van de snelheidsmeter/kilometerteller. Maar ook een snelheidssensor heb je dan nodig, die zit bij de volvo's op het dif in de achteras. Maar ook zonder schijn je er wel mee ok mee te kunnen rijden, stationair is dan hoger.
Wordt soms ook opgelost door een met een schroefje te stellen LH2.2 gasklep te gebruiken en de stappenmotor niet meer. <-- moet je ff opzoeken of dat goed werkt.
ps. heb je topic verplaatst naar de projecten sectie.
Je motor zal heus wel lopen met de originele computers, maar niet optimaal tijdens boost. De juiste (b230FT of B230FK) moet redelijk eenvoudig aan te komen zijn. Ze zijn eventueel te chippen of chipbaar te maken.
De kabelboom van een late 240 met LH2.4 is vaak het beste uitgangspunt om alles aan elkaar te knopen.
Overigens als je B230F van 92 is en ronde tanden heeft op de nokkenas- en krukaspoulies heb je een leuk blok te pakken met dikke drijfstangen, squirters etc en vaak minder versleten dan de B230FK's die 0,8 miljoenkilometers op LPG hebben gereden in een 940. In feite hetzelfde blok als een B230FK of FT, maar met meer compressie, nokkenas, injector, turbo uiteraard.
Ander knutseldingetje is je retour voor de turbo, vlakke stukje op het blok zit er wss wel maar moet je nog uitboren. Of een aansluiting hoog op je carterpan lassen.
O en je komt van een carburateur af, dus je hebt ook nog iets van een branstofpompje nodig.
In principe kom je heel veel dezelfde stappen tegen als die vele anderen (incl ik) om een carburateur motor om te bouwen naar een LH2.4 blok (met of zonder turbo).
Leuk project. Auto ziet er tof uit soort mini-camaro. En de werkplaats ziet er ook veelbelovend uit. Succes.
ps. Ik heb in mn topic ook wat schema's etc gepost van toen ik met het ombouwen bezig was. Photobucket heeft er wat reclame overheen gegooid zag ik laatst dus hoop dat er nog wat bruikbaars staat anders moet je t maar laten weten.
JE vragen:
- welke chip koop ik voor in de lh 2.4? --> de computers van een B230FK of B230FT gebruiken of die van je B230F chippen
- moet de ontstekingsmodule aangepast worden? --> niet aanpassen indien gewenst gewoon wisselen voor een andere
- welke injectoren koop ik voor in mijn blok? --> zie hierboven, volgens mij worden vaak die van een 850 gebruikt dan heb je de weerstanden niet nodig (zelf geen ervaring mee).
- moet er iets van de console gebruikt worden? --> om goed te lopen hebben de computers een snelheidssignaal nodig (vooral bij stationair na gereden te hebben), dit komt van de snelheidsmeter/kilometerteller. Maar ook een snelheidssensor heb je dan nodig, die zit bij de volvo's op het dif in de achteras. Maar ook zonder schijn je er wel mee ok mee te kunnen rijden, stationair is dan hoger.
Wordt soms ook opgelost door een met een schroefje te stellen LH2.2 gasklep te gebruiken en de stappenmotor niet meer. <-- moet je ff opzoeken of dat goed werkt.
ps. heb je topic verplaatst naar de projecten sectie.