20 November 2020, 21:52
(20 November 2020, 11:18)Grey240Polar schreef: Ja inderdaad!
Kijk, als je een moderne auto gewend bent - en die zijn tegenwoordig allemaal "sportief" afgeveerd - dan kan ik me zomaar voorstellen dat zo'n oude "bak" boven de 100 km/u niet geheel stabiel aanvoelt. Maar ja, een DS met zijn bijzondere vering, hoe voelt dat?
...
Daarom moest ik ook zo lachen over het antwoord, uitgerekend een DS, vermaarde om zijn (haar?) eigenzinnige vering.

(20 November 2020, 11:18)Grey240Polar schreef: ...
Ik rijd een 245 met best stevige schokdempers. Ja, dat gaat deels ten koste van comfort, maar de auto voelt er veel stabieler mee aan, in bochten maar ook op snelheid. Kleine oneffenheden komen (onbeladen) duidelijk door, maar grotere zijn niet overdreven hard. En best wel contra-intuïtief: doordat de dempers veel meer controle op de beweging van de carrosserie hebben hoef je eigenlijk alleen voor de steilere drempels echt vaart te minderen.
Ik reed een tijdje geleden een weekje met een leen-245 gereden en heb mijn rijstijl toen weer even naar beneden moeten aanpassen.
Ook al meten je schokdempers goed, het lijkt mij dus meer dan de moeite waard om stuggere dempers te proberen. Bijv. Koni Sport.
Bij je stevige schokdempers verhaal heb ik een sort van deja-vu gevoel.
Wat mijzelf van zo'n 'proberen' weerhoudt: het zijn prijzige dingen. Dus proberen en het niks vinden, vind ik budgetair wat jammer.
Maar goed, terug on topic:
Hopelijk heeft de TS wel wat aan de tip van Marc1970 over de stuurkolom.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005

