17 October 2020, 15:17
Heb even de bedradingsschema's van de beide Volvo-hendels opgezocht.
Witte stekker (draadkleuren geel, groen, bruin en rood):
![[Afbeelding: 1k0.jpg]](https://myalbum.com/photo/TwDaCQTSCffe/1k0.jpg)
Zwarte stekker (draadkleuren rood-blauw, geel-blauw, wit en blauw)
![[Afbeelding: 1k0.jpg]](https://myalbum.com/photo/4AEKeBfw6wTf/1k0.jpg)
Voor de hendel met de witte stekker is onderstaande het testschema wanneer je 12V aansluit op de rode draad. Het verschil tussen Resume en Set is dus dat bij Resume 12V komt op de bruine, gele en groene draad en bij Set alleen op de bruine en gele draad. Volvo maakte dus op deze manier onderscheid tussen het signaal van deze twee knoppen en gebruikte dus de 1500 ohm weerstand niet. Waeco en JohnGold maakten het onderscheid door in een van draden een 1500 Ohm weerstand te zetten en om dit signaal na te maken heb ik die er ook tussen gezet.
Witte stekker (draadkleuren geel, groen, bruin en rood):
![[Afbeelding: 1k0.jpg]](https://myalbum.com/photo/TwDaCQTSCffe/1k0.jpg)
Zwarte stekker (draadkleuren rood-blauw, geel-blauw, wit en blauw)
![[Afbeelding: 1k0.jpg]](https://myalbum.com/photo/4AEKeBfw6wTf/1k0.jpg)
Voor de hendel met de witte stekker is onderstaande het testschema wanneer je 12V aansluit op de rode draad. Het verschil tussen Resume en Set is dus dat bij Resume 12V komt op de bruine, gele en groene draad en bij Set alleen op de bruine en gele draad. Volvo maakte dus op deze manier onderscheid tussen het signaal van deze twee knoppen en gebruikte dus de 1500 ohm weerstand niet. Waeco en JohnGold maakten het onderscheid door in een van draden een 1500 Ohm weerstand te zetten en om dit signaal na te maken heb ik die er ook tussen gezet.
![[Afbeelding: 1k0.jpg]](https://myalbum.com/photo/N3qVM9h5eFDR/1k0.jpg)
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km