19 September 2020, 08:56
Ja, die is uitgesloten als veroorzaker. Bovendien heb ik gisteren met meten verschil gezien in het signaal dat de IAC aanstuurt.
Als de motor netjes 750 rpm draait, dan meet je op pin 33 van de ECU ongeveer 8,5 V t.o.v. ca. 8,2 V bij 1000 rpm. Als de motor op dat hogere stationair blijft hangen, dan stuurt de ECU nog steeds die 8,2 V uit.
De motor loopt na de start consequent 750 rpm stationair, zolang je maar stil blijft staan en van het gas af blijft . De temperatuur van de motor maakt daarbij niets uit.
Op basis van iets dat ik nog niet heb gevonden besluit de ECU het stationair ca. 200 rpm te verhogen nadat je een keer of vaker het gaspedaal hebt aangeraakt en/of bent gaan rijden. Dat gebeurt altijd, maar hoeft niet altijd meteen aan het begin van de rit te gebeuren. En het kan ook zijn dat het stationair toerental weer naar 750 rpm gaat ergens in een rit zonder opnieuw te starten.
Dus rara...
Ik las de thread die Marc1970 had gelinkt het volgende:
De volgende passages is iets waar ik nog naar wil kijken:
Dus als iemand een EZK van een B200F (Bosch nr. 0 227 400 176 + 3 531 830) heeft liggen die ik eens met de mijne mag wisselen, dan hoor ik dat graag.
Als de motor netjes 750 rpm draait, dan meet je op pin 33 van de ECU ongeveer 8,5 V t.o.v. ca. 8,2 V bij 1000 rpm. Als de motor op dat hogere stationair blijft hangen, dan stuurt de ECU nog steeds die 8,2 V uit.
De motor loopt na de start consequent 750 rpm stationair, zolang je maar stil blijft staan en van het gas af blijft . De temperatuur van de motor maakt daarbij niets uit.
Op basis van iets dat ik nog niet heb gevonden besluit de ECU het stationair ca. 200 rpm te verhogen nadat je een keer of vaker het gaspedaal hebt aangeraakt en/of bent gaan rijden. Dat gebeurt altijd, maar hoeft niet altijd meteen aan het begin van de rit te gebeuren. En het kan ook zijn dat het stationair toerental weer naar 750 rpm gaat ergens in een rit zonder opnieuw te starten.
Dus rara...
Ik las de thread die Marc1970 had gelinkt het volgende:
Citaat:The IAC control memorizes the valve opening at its last successful idling and keeps that pulse width during open throttle -- until you shut it down and start over.Dat zou kunnen wijzen op een slecht afgestelde of slecht werkende TPS. Maar ook dat heb ik bij mijn auto al uitgesloten, t/m de bedrading naar de ECU.
De volgende passages is iets waar ik nog naar wil kijken:
Citaat:Something not commonly mentioned is regardless of idle motor, LH can still play with idle speed. The EZK will adjust timing at idle based on certain conditions, which can also cause a high idle. BTDT on 2 different cars so far.En een antwoord hierop:
Citaat:One thing I noticed while testing idle valves is wide open (@62% duty cycle) they can pass enough air to race an unloaded engine much in excess of 3K* rpm provided the TPS idle contacts are not closed. When they are closed, the fuel will be repeatedly cut until the RPM falls below some reasonable (yet not 780) RPM.
But yes, ignition timing can do it as well, but I'm thinking the feedback which sets the idle valve opening is done in the fuel ECU using its RPM input from EZK regardless of timing adjustments. Swapping the EZK should eliminate any question.
Dus als iemand een EZK van een B200F (Bosch nr. 0 227 400 176 + 3 531 830) heeft liggen die ik eens met de mijne mag wisselen, dan hoor ik dat graag.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47