10 April 2020, 10:54
Het blok is precies hetzelfde, je moet alleen de ontsteking ombouwen. Daar waar bij de 240 de verdeler gemonteerd is, zal bij de 940 een stop in het blok geslagen zijn. Zeer waarschijnlijk zul je de as die ook de oliepomp aandrijft moeten vervangen. Bij de 240 zit aan de voorkant een tandwiel om de verdeler aan te drijven, bij de 940 zal dat tandwiel er niet zitten. Deze as verwisselen is goed te doen, het aluminium deksel aan de voorkant moet los en de carterventilatie aan de achterkant. Als je dan het tandwiel van de oliepomp optilt kun je de as uit de motor trekken. Inbouwen gaat in omgekeerde volgorde. Dit gaat het makkelijkste als de motor uit de auto is.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997