6 April 2019, 09:06
(5 April 2019, 20:44)Volvo240 schreef: Ja oke kan me herinneren dat het bij mij behoorlijk stonk die bakolie.
Daar werd je niet echt vrolijk van zou rob geus hebben gezegd.
Maar heb er zeker geen spijt van en ga het met me andere 240 ook nog doen.
Voor een redelijk klein bedrag zon groot verschil ik vind het de moeite waard.
En voor de levensduur van je bak ook niet verkeerd.
Als de olie echt een uur in de wind stonk, dan vraag ik me af of er wel de goede in zat. Noch ATF-F als GL-4 hebben een hele sterke geur (GL-4 wel wat meer), maar GL-5 daarentegen is zeer penetrant.
GL-4 en GL-5 hebben soortgelijke toepassingen (o.a. versnellingsbakken en differentiëlen), maar mogen toch niet door elkaar gehaald worden.
GL-4 is voor spiraalvertandingen en GL-5 voor hypoïde vertandingen. Bij die laatste is er meer druk tussen de tandwielen die de oliefilm moet zien te weerstaan. GL-5 bevat daarom meer van bepaalde additieven om de oliefilm te helpen om onder die druk in stand te blijven.
Je zou denken dat dat ook in een versnellingsbak wenselijk is maar er zit een addertje onder het gras. GL-5 staat erom bekend koper en legeringen daarvan aan te kunnen tasten, en kan dus beter niet in onze versnellingsbakken gebruikt worden (denk o.a. aan de synchromeshringen).
Vandaar dat Volvo GL-4/ATF-F voorschrijft voor de bakken en alleen voor het differentieel GL-5.
Ik heb een paar maal bij M40's en M47's de olie ververst. Twee dingen vallen me altijd op: ijzerslijpsel aan de magnetische plug en een vooral in de zon goed zichtbare gloed van hele fijne metaaldeeltjes.
In de M47 van mijn vorige 245 heb ik eens 55.000 km gereden met ATF-F erin. Die olie kwam er na die afstand helemaal donker uit en de rode kleur van ATF was gewoon niet meer te onderscheiden
Voor mij meer dan redenen genoeg om de versnellingsbak toch minimaal om de 50.000 km ofzo te gaan verversen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47