31 March 2019, 11:09
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31 March 2019, 11:13 door Grey240Polar.)
80.000 km zonder wissel? In een verbrandingsmotor?
Ik kan me voorstellen als je deze afstand op LPG, in een relatief korte tijd èn zonder korte ritjes maakt, het nog enigszins denkbaar zou kunnen zijn.
Als je dan ook nog eens elke 5000 km een liter olie zou verbruiken, dan "ververs" je a.h.w. ook al meteen meer dan 1/4 van de carterinhoud.
Voor mijn B200F, die voornamelijk E10 verstookt, houd ik me toch maar aan de interval die Volvo voorschrijft. Na 1 jaar/15.000 km is de olie toch echt wel heel donker geworden.
De volgende wissel gaat er weer een Volvo filter op en ben ik benieuwd hoe snel de druk opbouwt na een nacht staan.
Nieuwsgierig naar de verversingstermijn voor een grote vrachtwagen even bij DAF gekeken: 90.000-150.000 km, maar ja, die hebben dan ook wel gigantische carters: 40-48 liter.
Ik kan me voorstellen als je deze afstand op LPG, in een relatief korte tijd èn zonder korte ritjes maakt, het nog enigszins denkbaar zou kunnen zijn.
Als je dan ook nog eens elke 5000 km een liter olie zou verbruiken, dan "ververs" je a.h.w. ook al meteen meer dan 1/4 van de carterinhoud.
Voor mijn B200F, die voornamelijk E10 verstookt, houd ik me toch maar aan de interval die Volvo voorschrijft. Na 1 jaar/15.000 km is de olie toch echt wel heel donker geworden.
De volgende wissel gaat er weer een Volvo filter op en ben ik benieuwd hoe snel de druk opbouwt na een nacht staan.
Nieuwsgierig naar de verversingstermijn voor een grote vrachtwagen even bij DAF gekeken: 90.000-150.000 km, maar ja, die hebben dan ook wel gigantische carters: 40-48 liter.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47