29 March 2019, 21:31
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 March 2019, 22:19 door Grey240Polar.)
20W50 is een mooie viscositeit voor oude motoren, maar luchtvaartolie in een automotor? Hoewel de basisolie (dat wat smeert) niet anders zal zijn is het additievenpakket afwijkend tussen beide soorten motoren.
Een automotorolie in een vliegtuigmotor is een no-no, andersom zou ik niet met zekerheid durven zeggen, maar dit is wat Shell schrijft:
Expliciet staat hier gewoon: "een luchtvaartolie kan niet aan alle eisen voldoen waaraan een automotorolie kan voldoen".
Een automotorolie bevat additieven die schadelijk kunnen zijn voor vliegtuigmotoren (zoekterm: "ashless dispersant").
Persoonlijk denk ik dat een automotor het zwaarder heeft met zijn wisselende toerentallen en belastingen en frequent (kort) gebruik dan menig andere motor.
En waar wij te maken hebben met een afstand/tijd-interval geldt dat blij vliegtuigen ook (al is het dan de vlieguren/kalendertijd-interval) en om exact dezelfde redenen als voor onze auto's:
Dus 40.000 km zonder oliewissel???
Een automotorolie in een vliegtuigmotor is een no-no, andersom zou ik niet met zekerheid durven zeggen, maar dit is wat Shell schrijft:
Citaat:Due to differences in metallurgy, operating conditions and fuel specifications, an aircraft
oil will not meet all of the automobile/heavy-duty engine’s requirements. In addition, the
aviation oils are not qualified for this application and their use could result in voiding the
warranty and/or reduction in engine life.
Thus automobile oils MUST NOT be used in aircraft engines which use or specify SAE
J-1899 or J-1966 oils. Similarly aviation oils MUST NOT be used in automobile engines.
Expliciet staat hier gewoon: "een luchtvaartolie kan niet aan alle eisen voldoen waaraan een automotorolie kan voldoen".
Een automotorolie bevat additieven die schadelijk kunnen zijn voor vliegtuigmotoren (zoekterm: "ashless dispersant").
Persoonlijk denk ik dat een automotor het zwaarder heeft met zijn wisselende toerentallen en belastingen en frequent (kort) gebruik dan menig andere motor.
En waar wij te maken hebben met een afstand/tijd-interval geldt dat blij vliegtuigen ook (al is het dan de vlieguren/kalendertijd-interval) en om exact dezelfde redenen als voor onze auto's:
Citaat:OIL CHANGE INTERVAL
Almost all oil change recommendations specify not only an engine hour time limit, but
also a calendar time limit; typically 4 or 6 months depending upon engine manufacturer.
On low usage aircraft the calendar time limit is usually more critical than the engine hour
limit. The need for frequent oil changes in aircraft is not caused by the oil wearing out,
but rather by the oil becoming contaminated with by-products of combustion, dirt, water
(both atmospheric as well as from condensation inside an engine) and unburnt fuel. This
contamination can cause corrosion in the oil wetted areas of an engine and thus changing
the oil removes these contaminants and helps to minimise corrosion. In order to minimise this
corrosion inside low usage engines, calendar time changes are important.
Dus 40.000 km zonder oliewissel???
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47