14 June 2006, 10:30
Citaat:Ik rij nauwelijks stukken onder de 60 km, vaak zelfs meer, dus kan wel even toe met de olie lijkt me zo.
60 km zegt niet zoveel in dit verhaal. Belangrijk is dat de motor weinig aan temperatuursverschillen onderhevig is dus zo lang mogenlijk op berdrijfstemp. is. Vrachtauto's krijgen amper gelegenheid af te koelen waardoor vocht wat in het systeem komt ook snel verdampt en dus niet de oliekwaliteiet (smeercapaciteit) aantast. Ik zou met afstanden van min. 60 km perdag (aaneengesloten gereden) wel tot de 20.000 km gaan maar 's winters bij slechter weer 15.000 aanhouden. Dan komt in de afkoel en stilstand perioden meer vocht in het systeem dan bij warm droog weer.
Versnellingsbak olie en cardan olie hoeft nauwelijks ververst te worden om dat daar bijna geen vocht bij kan komen. (gesloten systemen) Zolang de olie zuiver olie is, blijft ook de smerende werking intact. Niet slijpsel van slijtage is het probleem van verminderde werking maar het vocht wat met de olie mengt.