21 December 2016, 10:14
Ik heb totaal niet het idee dat ie te rijk loopt, of te heet, het zeg maar mechanische stationair was wel aan de rijke kant bij de CO (we zijn natuurlijk bezig voor een APK) maar niet dramatisch. Gewone uitlaatdampen.
Maar ik heb wel gedacht dat er ergens benzine teveel inkomt, en dat de ECU op basis van de lambda daar lucht bij gaat regelen. Behalve brandstofdruk en injectieduur is daar niks aan te variëren.
We moesten toch de ontsteking maar s gaan bekijken, de bougies hebben ons al eens behoorlijk gefopt schiet me ineens te binnen (toen liep ie helemaal niet meet stationair). De luchtmassameter is weinig tot niks aan schoon te maken, is een simpele gloeidraad met gaasfiltertje ervoor. We gaan er een andere voor zoeken, just in case.
En misschien nog maar eens investeren in een nieuwe lambada sonde. Ik los problemen liever op zonder nieuwe onderdelen gooierij maar dit is hardnekkig.
Maar ik heb wel gedacht dat er ergens benzine teveel inkomt, en dat de ECU op basis van de lambda daar lucht bij gaat regelen. Behalve brandstofdruk en injectieduur is daar niks aan te variëren.
We moesten toch de ontsteking maar s gaan bekijken, de bougies hebben ons al eens behoorlijk gefopt schiet me ineens te binnen (toen liep ie helemaal niet meet stationair). De luchtmassameter is weinig tot niks aan schoon te maken, is een simpele gloeidraad met gaasfiltertje ervoor. We gaan er een andere voor zoeken, just in case.
En misschien nog maar eens investeren in een nieuwe lambada sonde. Ik los problemen liever op zonder nieuwe onderdelen gooierij maar dit is hardnekkig.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969