20 December 2016, 21:01
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 December 2016, 21:03 door Marc1970.)
Mijn broer heeft ook een 240, geweldig etc, maar nu wil het stationair niet meer onder de 1000 rpm. En gaat soms richting de 2000. We hebben al van alles geprobeerd uiteraard. Gasklephuis en stationair regelklep schoongemaakt, afgesteld, valse lucht gecontroleerd, brandstofdrukregelaar vervangen, stekker ECT sensor los en vastgemaakt (dit maakte niks uit zelfs met de stekker los). ALs ik de slangen naar de stat. regelklep dichtknijp, gaat het stationair naar 500 rpm en de motor slaat af, zoals het hoort.
Enige wat goed werkt is de regelklep omzeilen en het stationair met de gasklep afstellen, ouderwets. En als we de motor starten zonder luchtmassameter, draait-ie keurig op de noodloop. Het mechanische en ontstekingsdeel is in orde.
Mijn conclusie hieruit is dat de computer zelf het stationair zo hoog regelt, dankzij een foute input ergens. Maar welke? De ECU hebben we omgewisseld, andere ECU reageert net zo gek. Op de een of andere manier lukt het me niet om systematisch dit probleem uit te pluizen.
Enige wat goed werkt is de regelklep omzeilen en het stationair met de gasklep afstellen, ouderwets. En als we de motor starten zonder luchtmassameter, draait-ie keurig op de noodloop. Het mechanische en ontstekingsdeel is in orde.
Mijn conclusie hieruit is dat de computer zelf het stationair zo hoog regelt, dankzij een foute input ergens. Maar welke? De ECU hebben we omgewisseld, andere ECU reageert net zo gek. Op de een of andere manier lukt het me niet om systematisch dit probleem uit te pluizen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969