21 November 2016, 20:57
O, o, o, o, maak ik me nu weer schuldig aan wat ik bij sommige andere topics ook zo irritant vind: een hele beschrijving van het probleem, maar geen feedback over de uiteindelijke oorzaak?
Ja, daar maak ik me dus ook schuldig aan. Maar laast ik dat nu maar proberen recht te zetten...
De klacht met het warm lopen van de motor (naald tot bij het rood na een flink stuk snelweg) bleek veroorzaakt door een defecte thermostaat.
De thermostaat ging niet meer open, maar ook niet geheel dicht. Hierdoor kwam er wel heet KVS bij de radiateur en leek het dus wel e werken en liep ie alleen bij langdurig veel vermogen vragen warm.
En daardoor werd ik kennelijk op het verkeerde been gezet, want de radiateur was dus wel warm na zo'n rit, maar kon de snelweg-piek niet snel genoeg kwijt.
Zoals boven al gesteld: het koelvermogen is dus zeer ruim bemeten! Maar de flow moet je dan niet te veel knijpen uiteraard.
Iedereen hierboven nog bedankt voor het meedenken!
Ja, daar maak ik me dus ook schuldig aan. Maar laast ik dat nu maar proberen recht te zetten...
De klacht met het warm lopen van de motor (naald tot bij het rood na een flink stuk snelweg) bleek veroorzaakt door een defecte thermostaat.
De thermostaat ging niet meer open, maar ook niet geheel dicht. Hierdoor kwam er wel heet KVS bij de radiateur en leek het dus wel e werken en liep ie alleen bij langdurig veel vermogen vragen warm.
En daardoor werd ik kennelijk op het verkeerde been gezet, want de radiateur was dus wel warm na zo'n rit, maar kon de snelweg-piek niet snel genoeg kwijt.
Zoals boven al gesteld: het koelvermogen is dus zeer ruim bemeten! Maar de flow moet je dan niet te veel knijpen uiteraard.
Iedereen hierboven nog bedankt voor het meedenken!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005