29 July 2016, 10:31
lenlux schreef:Ik weet het niet zeker, Maar zou het iets met teveel carterdruk/ontluchting kunnen zijn? Als je de pijlstok met draaiende motor eruit haalt, komt er dan damp/oliespetters uit? Dan is de carterontluchting niet goed.
Ook moet de olievuldop niet echt 'weggeblazen' worden.
Zodra ik bij een stationair draaiende motor de oliepeilstok eruit trek, komt er minimaal damp uit, geen spetter. Geef ik gas, dan blijft het gewoon droog. Kortom, volgens mij is de carter druk wel in orde. Ook als ik de olievuldop open draai, wordt deze er niet afgeblazen.
Wat betreft het halve maantje: vooraan zit er een onder het kleppendeksel, dus aan de radiator zijde. Zit er bij het schutbord nog zo'n half maantje? Indien dat het geval is, heb ik deze bij het verwisselen van de klepdekselpakking over het hoofd gezien. Dat hoop ik eigenlijk, want dan bestel ik daar meteen een nieuwe voor. Wie weet hoeveel van die halve maantjes er onder het deksel zitten? Een voor sowieso. Maar ook achter?
Volvo 245 GLE, november 1992<br />Volvo 144, januari 1968, B18A<br />Volvo Amazon Combi, september 1967, B18A