10 February 2016, 22:23
Als je een upgrade wilt zonder lassen, dan zou ik het bij een B20 of B18 houden. Een modernere motor is niet per definitie betrouwbaarder dan een oudere. Hoe meer erop zit, hoe meer er stuk kan. Ik zou dan dus ook voor een optie zonder turbo gaan.
Meer PK's gaan ook sneller stuk. Maar volgens mij ben je ook niet op zoek naar max. PK's. Ik denk dat een iets gekietelde en frisse motor al een groot verschil maakt. 50 PK is inderdaad aan de lage kant (en de motor zal dan ook wel wat versleten zijn).
Op de B20E kop na is de B20 in mijn Amazon vrij standaard en daar kwam op de rollenbank 74 PK uit.
Zie blogpost Volvo Amazon op de rollenbank : 74 PK gemeten
Met een aangepaste kop, nokkenas en dubbele SU haal je uit een B18 (of uit een B20) al wel 120 PK.
Zie ook blogpost Getunde B18 motor met 120PK opgehaald bij Olaf Pothoven
Dat is al duidelijk merkbaar vlotter en nog niet eens extreem (duur).
Daarboven is ook van alles mogelijk.
HÃt adres voor onderdelen of revisie/levering van een kant en klaar getuned blok is denk ik Ben Flierman van Tinustuning.
Meer PK's gaan ook sneller stuk. Maar volgens mij ben je ook niet op zoek naar max. PK's. Ik denk dat een iets gekietelde en frisse motor al een groot verschil maakt. 50 PK is inderdaad aan de lage kant (en de motor zal dan ook wel wat versleten zijn).
Op de B20E kop na is de B20 in mijn Amazon vrij standaard en daar kwam op de rollenbank 74 PK uit.
Zie blogpost Volvo Amazon op de rollenbank : 74 PK gemeten
Met een aangepaste kop, nokkenas en dubbele SU haal je uit een B18 (of uit een B20) al wel 120 PK.
Zie ook blogpost Getunde B18 motor met 120PK opgehaald bij Olaf Pothoven
Dat is al duidelijk merkbaar vlotter en nog niet eens extreem (duur).
Daarboven is ook van alles mogelijk.
HÃt adres voor onderdelen of revisie/levering van een kant en klaar getuned blok is denk ik Ben Flierman van Tinustuning.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl