7 January 2016, 12:56
PeterDeM schreef:Ben testrit gaan doen met deze: http://www.2ememain.be/autos/volvo/240/v...dium=email
Viel lelijk tegen! Power pas in de hoge toeren, op lage toeren niet meer dan de Pierburg. Had er meer van verwacht.
Maar die kerel zei dat hij de wagen 3j terug van een ouwe rakker gekocht had, dus waarschijnlijk braafjes lui gereden. Dan maar Webers opgezet.....Maar dat lijkt me een pleister op een houten been..
Nog even los van of de motor goed afgesteld was of niet, wat dubbele carburateurs doen is dat ze de motor beter laten ademen. Meer lucht = meer brandstof = meer energie = meer vermogen. Dit doen ze echter pas hoger in de toeren, als de motor meer lucht aan gaat zuigen. Pas dan begint de enkele carb een flessenhals te worden. Dus wat dat betreft zijn je bevindingen niet vreemd. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook als je een 16V kop op je 8V blok zet en verder niets zou wijzigen (voor zover dit mogelijk is, maar dit is een theoretisch voorbeeld). Onderin de toeren kan het blok dan zelfs trager zijn, i.v.m. de extra energie die het kwijt is om de tweede nokkenas rond te laten draaien, maar eenmaal boven een bepaald toerental zal de motor veel verder doortrekken.
In ieder geval, Webers zijn leuk, maar geen wondermiddel en slechts een van de vele variabelen waar je mee kan spelen om meer vermogen te krijgen.